Brändiasiantuntija: Marimekko voi kääntää plagiointikohun edukseen

Marimekon kannattaisi tehdä mallisto alkuperäisistä Maria Primatšenkon töistä, kannustavat brändiasiantuntija Marco Mäkinen ja suunnittelija Ristomatti Ratia.

Aamu-tv:n vieraina suunnittelija Risto-Matti Ratia (vas.) ja brändiasiantuntija Marco Mäkinen mainostoimisto TBWA:lta. Kuva: Yle

Marimekolla on mahdollisuuksia kääntää Metsänväki-kuosiin liittyvä kohu vielä edukseen, arvioi brändiasiantuntija Marco Mäkinen mainostoimisto TBWA:lta. Mäkinen näkee tilanteessa bisnesmahdollisuuksia.

- Kaupallistaisin alkuperäisen teoksen välittömästi, Mäkinen totesi Ylen aamu-tv:ssä.

Hän kehuu Maria Primatšenkon töitä hienoiksi ja on sitä mieltä, että Marimekon kannattaisi pyrkiä hyödyntämään niitä kaupallisesti.

Mäkisen mukaan brändin saama negatiivinenkin huomio voi joskus kääntyä pidemmällä aika välillä brändin hyödyksi. Uudelle, aloittelevalle brändille Marimekon kopiointikohun kaltainen tapaus olisi kuolinisku.

Mäkinen epäilee, että vain pieni joukko kuluttajia saattaa ajatella boikotoivansa nyt Kristiina Isolan kuoseja. Suurempi joukko suuntaa kauppaan hankkimaan Metsänväki-kuosia.

Maineenmenetys Japanissa huolestuttaa

Suunnittelija Ristomatti Ratia ei pidä paljastunutta plagiointia isona kolhuna Marimekolle. Hänen mukaansa kopioinnista kiinni jääneen, Marimekon pitkäaikaisen suunnittelijan Kristiina Isolan maine kokee kuitenkin valtavan kolhun.

- Eniten huolestuttaa Japani, joka on tärkeä Marimekolle. Siellä maineen menetys on kasvojen menetys, Ratia sanoi.

Mäkisen tapaan myös Ratia on sitä mieltä, että Marimekon kannattaisi tehdä mallisto alkuperäisistä Maria Primatšenkon töistä.