Kipinä Chevroletin kunnostukseen syttyi pienoismallista

Kun hämeenlinnalainen Esa Nieminen näki puretun auton osien joukossa vain 1932 Chevroletiin kuuluvan konepellin, hänen piti pidätellä itseään. Tuo auto oli hankittava ja entisöitävä, vaikka alussa olikin vain purettu ja 1950-luvulla hylätty autovanhus.

Kotimaa
Esa Nieminen ja vuoden 1932 Chevrolet urheilu-kupee
Markku Karvonen / Yle
Esa Nieminen ja vuoden 1932 Chevrolet urheilu-kupee

Hämeen Mobilistien parinsadan historiallisen auton Hämeenlinna-ajon startatessa lauantaina Hämeenlinnan seutua kiertämään, yhtenä ajokkina on mukana autoharrastaja Esa Niemisen harvinainen vuoden 1932 Chevrolet urheilu-kupee.

Se on kuusisylinterinen ja 2+2-paikkainen versio tuon vuoden Letukan perusmallista, erikoisuutena mm. vapaavaihde. Se tarkoittaa, että autossa on kaksi hyttipaikkaa ja peräluukun alla avattava ns. anopin penkki. Kun hämeenlinnalainen autoharrastaja ja museoautotarkastaja tuo auton ulos, Letukan pellit, lyhdyt, trumpettitorvet ja muut hienoudet hohtavat auringossa.

Konepelti paljasti harvinaisuuden

- Auton osti vuonna 1932 turkulainen tehtailija, joka piti sitä sotaan saakka. Sotien jälkeen autolla oli useampi omistaja, kunnes se on viety romukauppaan vuonna 1957. Tämä löytyi tutun varaosamyyjän kautta, joka oli luvannut pitää silmällä sopivaa vanhaa autoa.

- Menin heti katsomaan hänen ilmoittamaansa autoa ja tunnistin osien joukosta konepellin. Samanlainen on vain tässä Chevroletin mallissa. Koitin hillitä itseäni etten innostu liikaa. Teimme kaupat ja myyjä lupasi vielä jälkikäteen lähettää löytyviä osia, kertoo Esa Nieminen.

- Pieni yksityiskohta automallissa on, että olin rakentanut pojalleni pienoismallin juuri tästä samasta urheilu-kupeesta. Auto kiinnosti meitä molempia, sekä esikoista että itseäni. Kun sitten näin auton konepellin, ei siinä jäänyt mitään vaihtoehtoja.

Suuri monen vuoden urakka tuo aina yllätyksiä

- Entisöintiä helpotti, että liityin yhdysvaltalaiseen Chevrolet-harrastajien klubiin. Sieltä sain tietoja kaikista auton alkuperäisistä yksityiskohdista, kuten väreistä. Samaten sain sitä kautta vaikeasti hankittavia varaosia. Toinen helpottava asia oli, että Helsingissä oli moottoriremontissa vanha kaupungin vuoden 1932 edustusauto. Kävimme valokuvaajan kanssa mittaamassa, piirtämässä ja kuvaamassa kaikkia itseäni askarruttavia kysymyksiä.

- Tekemisessä taas tarvittiin puusepän, peltisepän ja moottorimiehen taitoja. Autossa on puurunko, jonka päällä on pellitys. Itselleni puusepän työt olivat vieraita, mutta niin se vain tuli veistettyä. Peltitöissä ei ollut mitään ihmeempää, kun niitä olen ikäni tehnyt. Niin se eteni pikku hiljaa, mutta aikaa meni kuusi ja puoli vuotta.

Kotkaa seuraten

- Auton käynnistäminen on tosi hieno tunne. Se oli jo heti alusta lähtien kun ryhdyin rakentamaan, kuvittelin aina että kohta mennään Letukan keulan kotkatunnuksen perässä. Kun haave toteutui, piti siitä ottaa kaikki irti. Eikä se tunne ole haalistunut mihinkään vuosien mittaan.

- Vaikka Yhdysvalloissa Chevrolet oli kansanauto, aikanaan Suomessa tuollaisesta autosta sai pulittaa talon hinnan. Pula-ajan takia automalli on hyvin harvinainen, sanoo Esa Nieminen.

Hämeen Mobilistien Hämeenlinna-ajo lähtee lauantaina aamulla Hämeenlinnan torilta, käy Lepaalla ja Hauholla kääntymässä ja palaa jälleen iltapäivällä torin kautta Hämeen linnalle.