Autoliikenteen painaminen tunneliin lisää asuntorakentamiseen käytettäviä neliöitä ja parantaa kevyen liikenteen mahdollisuuksia Sörnäisen rantatien ja Hermannin rantatien välisellä alueella.
Tunnelin rakentaminen vähentää muun muassa Kalasataman läpiajoliikennettä sekä melu- ja päästöhaittoja huomattavasti. Nykyisin Sörnäisten ja Hermannin rantateitä yhdistävä liikenne kulkee Junatien ali.
Puolentoista kilometrin pituinen Sörnäistentunneli on suunniteltu kalliotunneliksi 800 metrin ja teräsbetonitunneliksi 700 metrin matkalta. Se on tarkoitettu henkilö- ja kuorma-autoliikenteelle. Tunnelissa ei sallita kevyttä liikennettä eikä vaarallisten aineiden kuljetusta.
Uuden tunnelin rakennustyöt aloitettaneen vuonna 2016 ja hankkeen on tarkoitus valmistua vuonna 2021. Tunnelin arvioidaan maksavan 160 miljoonaa euroa.
Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi tunnelin mahdollistavan kaavamuutoksen tiistaina.