Monitoimimurtajat Fennica ja Nordica taas kesätöihin Shellille

Arctian jäänmurtajat Nordica ja Fennica ovat toista vuotta vuokralla öljy-yhtiö Shellillä. Yhtiön kiistellyt arktisen alueen koeporaukset ovat tauolla tänä vuonna, eikä suomalaisten jäänmurtajien työnkuvasta tihku tarkempia tietoja. Molemmat alukset ovat kuitenkin matkalla kohti pohjoista.

Kotimaa
Merivartioston veneitä Shellille vuokratun jäänmurtaja Nordican ympärillä.
Merivartioston veneitä Shellille vuokratun jäänmurtaja Nordican ympärillä, johon Greenpeacen aktivistit nousivat estääkseen aluksen lähdön Arktiselle alueelle öljynporaukseen.Lehtikuva

Shell päätti pitää taukoa koeporauksista Bofortin ja Tsuktsienmerellä sen jälkeen, kun öljynporauslautta Kulluk irtosi hinauksesta ja karahti rantaan vuodenvaihteessa. Öljy-yhtiö kertoo käyttävänsä poraustauon laitteiston huoltoon.

Shellin Suomesta vuokraamat monitoimimurtajat Fennica ja Nordica ovat kuitenkin matkalla kohti pohjoista - tarkempaa paikkaa tai tehtävää ei tässä vaiheessa kerrota. Arctia Shippingin toimitusjohtaja Tero Vauraste kertoo, että toinen aluksista on nyt Tyynellämerellä, toinen Panaman kanavassa.

Yhtiöillä on murtajista kolmen vuoden sopimus, jota on vielä kaksi jäljellä.

- Liiketoiminta jatkuu ja asiakas on se, joka päättää, mitä haluaa aluksilla tehdä. Niitä voi käyttää majoituslaivoina, erilaisten vedenalaisten töiden tutkimusaluksina tai luonnon tarkkailuun. Murtajat ovat hyvin monitoimisia, selostaa Vauraste.

Bisneksessä miljardinäkymät

Valtionyhtiön osallistuminen luonnoltaan herkän arktisen alueen porauksiin on aiheuttanut kiivasta kritiikkiä luonnonsuojelujärjestöissä. Esimerkiksi Greenpeace on vedonnut Arctia Shippingiin, että se luopuisi Shell-sopimuksesta.

Muun muassa Ruotsi on päättänyt, ettei se vuokraa murtajakalustoaan arktiseen öljynporaukseen. Arctia puolestaan vetoaa siihen, että on kaikkien turvallisuuden kannalta hyvä, että mukana on parasta mahdollista öljyntorjuntaosaamista. Vauraste ei kehujaan säästele kuvaillessaan suomalaisten taitoja.

- Suomi ei ole se, joka päättää arktisten alueiden hyödyntämisestä. Meillä on kuitenkin paras osaaminen jäänmurtajien suunnittelussa, rakentamisessa, operoinnissa ja öljyntorjunnassa. Muualla ei tätä komboa ole, joten meidän velvollisuutemme ja oikeutemme on viedä osaamista sinne, missä sitä tarvitaan.

Silkasta kotimaisen työn ilosta ei ole kuitenkaan kyse, vaan melkoisista ansaintamahdollisuuksista tulevaisuudessa. Vielä hyödyntämättömistä öljyvaroista jopa neljänneksen arvioidaan olevan arktisilla aluiella. Poraukset helpottuvat monivuotisen jään vähentyessä. Yksistään Shell on jo käyttänyt useita miljardeja porauksiin Arktiksella.

- Pohjoisten merireittien, erityisesti Koillisväylän aukeaminen ja arktisten alueiden hyödyntäminen tarjoaa miljardiluokan mahdollisuudet jäänmurtajaoperoinnille ja meriteollisuudelle ihan lähivuosina, laskeskelee Vauraste

Suurin kapula menestyksen rattaissa on Vaurasteen mukaan protektionismi; vapaan kaupan puuttuminen estää osaamisen viemisen. Tällä hetkellä esimerkiksi Venäjällä ei voi toimia ilman sikäläistä kumppania. Vauraste kaipaa valtiota apuun.

- Valtion pitää aktiivisesti purkaa vapaakaupan esteitä ja toimia sen eteen, että Yhdysvaltain ja EU:n vapaakauppasopimus toteutuu ja Venäjän WTO-neuvottelut sujuvat.