1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

"Suomalainen tilli on maailman parasta"

Suomessa ei juuri osata markkinoida ruokakulttuurin erikoisuuksia.

Kotimaan uutiset

Suomesta löytyy useita ruokia, jotka voisivat olla maailmankuuluja, jos niitä vain osattaisiin markkinoida oikein, sanovat maa- ja metsätaloustuottajain keskusliiton MTK:n ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi ja ruokayrittäjä Eero-Pekka Rislakki. Ylen Radion Suomen Ajantasa-ohjelmassa vierailleet ruokakulttuurin asiantuntijat toivoisivat Suomeen samanlaisia ruoan myynti ja markkinointihankkeita, kuin naapurimaa Ruotsissa.

Ruotsissa selvitetään parhaillaan, mitä paikallisia ruokia olisi mahdollista viedä ulkomaille. Samassa yhteydessä on tarkoitus luoda mielikuva tietyistä tuotteista, jotka ovat peräisin juuri tietyltä alueelta Italian Parman tai Ranskan Champagnen maakunnan tapaan. Sama onnistuisi asiantuntijoiden mukaan helposti myös Suomessa.

- Meillä on oikeasti upeita tuotteita ja ruokakulttuuria. Kentällä ympäri Suomen tapahtuu vaikka kuinka paljon, mutta meiltä puuttuu paketointiosaaminen. Olemme edelleen todella surkeita myymään ja markkinoimaan, Syväniemi korostaa.

Mahdollisia suomalaisia erikoisuuksia voisivat olla muun muassa kalat, kumina tai vaikka tilli.

- Pitää muistaa, että muiden silmissä suomalainen keittiö on etninen keittiö. Esimerkiksi kylmien vesien kalat ovat huomattavasti maukkaampia ja aromaattisempia kuin lämpimien vesien kalat. Voitaisiin siis esimerkiksi markkinoida, että Inarin kalat ovat maailman maukkaimpia, Rislakki ideoi.

Asiantuntijat nostavat esille myös suomalaisen kuminan, jonka laatu on keittiömestareiden tiedossa ympäri maailmaa.

- Lisäksi aromaattisin tilli syntyy Oulun korkeudella. Siinä on kaikki maaperään liittyvät asiat ja valon määrä optimaalinen. Se on täydellinen tuote, joka on jo olemassa, mutta tarina puuttuu, Rislakki toteaa.

Lue seuraavaksi