Tutkimus: WhatsApp noussut nopeasti nuorten suosioon

Vaasan yliopiston tuoreen, opiskelijoille tehdyn tutkimuksen mukaan yli neljä viidestä nuoresta käyttää ilmaista viestipalvelua WhatsAppia. Facebookia käyttivät lähes kaikki, mutta Twitteriä ei koettu yhtä tärkeäksi kommunikointivälineeksi.

Kotimaa
Nainen käyttää älypuhelimen kosketusnäyttöä-
Veli-Pekka Hämäläinen / Yle

Vaasan yliopiston tuoreen tutkimuksen mukaan nuoret käyttävät viestinnässään sähköpostia, puhelinta ja Facebookia. Tutkijoita yllätti WhatsApp-applikaation suosio. Siinä, missä sähköposti oli 100 prosenttisesti nuorten suosima kommunikointiväline ja Facebook ja puhelin 99-prosenttisesti, WhatsAppia käytti jo 83 prosenttia nuorista opiskelijoista.

Tutkimusta varten haastateltiin reilut sata Vaasan yliopiston 20 - 25-vuotiasta opiskelijaa. Kommunikointikanavia, joiden käyttöä tutkimuksessa analysoitiin, olivat sähköposti, puhelinsoitto, Facebook, Twitter, WhatsApp ja Skype.

Tutkimus osoittaa dosentti Kirsti Lindberg-Revon mukaan, että uudet sosiaalisen median välineet voivat nousta nopeasti suosioon. Nuoristayli neljä viidesosaa käyttää kommunikointiin WhatsAppia, joka on vuonna 2009 avattu, älypuhelimille soveltuva, ilmainen suorien viestien lähettämiseen tarkoitettu palvelu.

Twitteriä ei koettu tärkeäksi

Lisäksi Lindberg-Repo selvitti, mikä käyttäjäkokemuksessa on merkityksellistä. Esimerkiksi puhelinsoitto, sähköposti ja Facebook koettiin kaikki erittäin tärkeinä kommunikaatiokanavina. Twitterin käyttäjät puolestaan arvioivat kyseisen kanavan merkityksen omassa kommunikaatiossaan ei lainkaan tai ei kovin tärkeäksi.

– Nuoret kuluttajat näkevät useat eri kanavat tärkeinä tai hyvin tärkeinä. Yksi kommunikaatiokanava ei tyydytä kaikkia tarpeita, Lindberg-Repo kertoo.

Tutkimuksessa WhatsApp koettiin neljänneksi tärkeimmäksi kommunikointikanavaksi. WhatsApp liitetään hyvin vahvasti yhteydenpitoon. Lähes 75 prosenttia WhatsAppin käyttäjistä käyttää sovellusta pääsääntöisesti ollessaan yhteydessä ystäviin sekä perheeseen.

Lindberg-Repon mukaan Facebook on itsestään selvä kommunikaatiokanava kaikille nuorille aikuisille.