Seinäjoki on vaarallisin pyöräilijälle – näin kotipaikallasi törmäillään

Välinpitämättömyys ja ahtaat keskustat aiheuttavat polkupyöräonnettomuuksia. Seinäjoella kolaroidaan polkupyörillä useammin kuin Espoossa, jossa on lähes viisi kertaa enemmän asukkaita. Virkamiehen mukaan syynä saattaa olla pohjalainen luonne: Muista tielläliikkujista ei piitata.

liikenne

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

0,0–0,15 0,15–0,25 0,25–0,395 Onnettomuuksia vuodessa / 1000 asukasta.
Henkilövahinkoon johtaneet polkupyöräonnettomuudet vuosina 2007–2012.Lähde: Liikenneturva ja Tilastokeskus.

Seinäjoella sattuu eniten henkilövahinkoihin johtavia pyöräilyonnettomuuksia asukaslukuun suhteutettuna. Pohjanmaalta myönnetään, että holtiton liikennekäyttäyminen johtuu jääräpäisestä asenteesta.

- Ehkä se on tämä pohjalainen luonne, toteaa kaupungininsinööri Kari Havunen.

Ehkä syynä on pohjalainen luonne.

Kari Havunen

- Kyllä tällaistä ittellisyyttä ja välinpitämättömyyttä muista liikkujista meillä täällä Pohjanmaalla kenties esiintyy aika runsaasti.

Liikenneturvan Yle Uutisille kokoaman pyöräilyonnettomuustilaston kärjessä on useita länsisuomalaisia kaupunkeja.

Seinäjoen jälkeen eniten törmäillään Raumalla, Kauhajoella, Porissa, Vaasassa, Pietarsaaressa ja Turussa. Onnettomuustiedot ovat vuosilta 2007–2012.

Polkupyöräonnettomuuksista vain pieni osa ilmoitetaan poliisille, pienemmät kolhut ja kaatumiset eivät tule viranomaisten tietoon.

Espoossa ei törmäillä, koska kaupungista puuttuu ruutukaava

Liikenneturvan laskujen mukaan Seinäjoella loukkaannutaan ja kuollaan polkupyörillä jopa hieman enemmän kuin Espoossa, vaikka Espoossa on lähes viisinkerainen määrä asukkaita Seinäjokeen verrattuna.

Espoossa fillarointi näyttää tilastojen perusteella olevan turvallisempaa kuin monessa muussa isossa kaupungissa.

Espoossa ei näet ole yhtä keskustaa, eikä ruutukaavaa, jossa olisi paljon risteyksiä joissa törmäillä.

Meiltä puuttuu asemakaavakeskusta.

Tuomo Saarinen

- Meiltä puuttuu asemakaavakeskusta täysin. Se on yksi tärkein juttu, toteaa Espoon teknisen osaston tutkija Tuomo Saarinen.

Espoo on jakautunut viiteen pienempään aluekeskukseen, jotka ovat kuin pikkukaupunkeja.

Saarinen sanoo, että pikkukaupungeissa tapaa onnettomuuksia tapahtumaan vähemmän, kun tiet ja reitit tunnetaan.

Saarinen ylpeilee myös sillä, että Espoossa on rakennettu pyöräilyraitteja 60-luvulta lähtien – aina viimeisimpien tutkimustulosten pohjalta.

Turussa autojen parkkipaikat tärkeämpiä kuin pyörätiet

Turussa loukkaannutaan ja kuollaan keskimääräistä useammin polkupyöräonnettomuuksissa. Turkulaiset puolustautuvat sillä, että kaupunki on vanha ja ahdas.

- Meillä on pyöräilyä paljon täällä vilkasliikenteisten katujen varsilla. Tilaa pyöräilyn ja autoliikenteen järjestämiseen tai sen erotteluun ei ole ihan samalla tavalla kuin väljemmissä keskustoissa, sunnittelupäällikkö Matti Salonen kertoo.

Tilaa pyöräilyn järjestämiseen ei ole.

Matti Salonen

- Jos pyöräilyä voitaisiin risteyksissä ja kaduilla enemmän erottaa autoliikenteestä, turvallisuus olisi jossain määrin parempi, Salonen selittää.

Salonen sanoo, että kaiken lisäksi poliittisessa päätöksenteossa autoilijoiden tarpeet ovat tähän asti ajaneet pyöräilijöiden etujen ohi: Keskustaan ei ole mahtunut pyöräteitä, koska autojen on pitänyt mahtua ajamaan ja parkkeeraamaan katujen varsille.

Salosen mukaan turkulaiset pyöräilijät ovat yhtä usein syypäitä onnettomuuksiin kuin autoilijatkin.

Helsingissä suharit hurjastelevat ja jalankulkijat törttöilevät

Myös Helsingissä kolaroidaan fillareilla hieman keskimääräistä enemmän. Helsingin liikennepoliisista kerrotaan, että viime vuosina pyöräteille ovat tulleet suharit eli ne, jotka ottavat työmatkapyöräilyn myös urheilun kannalta.

Kompromisseja on vaikea tehdä.

Jani Aunio

Jalankulkijat puolestaan törttöilevät pyöräteillä luurit päässään ja räpläävät puhelimiaan.

Helsingin liikennepoliisista kerrotaan, että kun vielä autoilijatkin pitävät omista oikeuksistaan kiinni kynsin hampain, törmäilyä ei voi välttää.

- Kompromisseja on vaikea tehdä, ylikonstaapeli Jani Aunio toteaa.