Blogien mainoksissa pyörivät jo Suomessakin miljoonat

Nuorille lukijoille suunnatun piilomainonnan takia markkinoinnista blogeissa on tullut villi länsi. Mainonnasta puuttuvat pelisäännöt, joita luonnostellaan nyt bloggaajille.

media
Kemikaalicocktail-blogin etusivu.
Kemikaalicocktail-blogin etusivu.Yle

Nettipäiväkirjan eli blogin pitämistä ei voi enää pitää pelkkänä puuhasteluna. Ammattimaistuminen on ollut nopeaa, sillä blogillaan ansaitsevien määrä on tuplaantunut viime vuoteen verrattuna.

Viestintätoimisto Manifeston blogibarometrissa 71 % bloggaajista ilmoitti ansaitsevansa blogillaan tänä vuonna, kun viime vuonna vastaava luku oli 42 %.

Valtaosa bloggaajista saa Suomessa yhä vain joitain satasia kuussa, mutta hyvällä mainosyhteistyöllä suosittu bloggaaja voi helposti tienata kuussa kymppitonnin, arvelee blogimarkkinoinnin asiantuntija Jarkko Kurvinen.

Niin ikään bloggaajat kertovat, että mainonta blogeissa on jo todella merkittävää.

- Blogimainonnasta on tullut uusi mainonnan muoto ja yritykset alkavat pikkuhiljaa havahtumaan siihen, että miten olennainen osa markkinointia se on, kuvailee bloggaaja ja trashionista eli kierrätysmuoin ammattilainen, Outi Pyy.

Mainoslinkeillä voi päästä kiinni isoihin rahoihin

Tuottoisimmalta vaikuttaa niin kutsuttu kumppanuusmarkkinonti eli tekstin sekaan upotetut mainoslinkit, joilla blogin pitäjä ohjaa lukijoitaan nettikauppaan ja saa rahaa myydyistä tuotteista.

Bloggaajat tienasivat viime vuonna Suomessa pelkällä kumppanuusmarkkinoinnilla seitsemän miljoonaa euroa, arvioi Blogimarkkinointi-kirjan kirjoittaja Jarkko Kurvinen.

- Kumppanuusmarkkinoinnin arvo Suomessa oli viime vuonna 14 miljoonaa euroa. Blogien osuutta tästä ei ole tutkittu, mutta arvioisin, että se voisi hyvin olla puolet eli seitsemän miljoonaa.

- Kuulostaa aika isolta summalta, mutta jos ajattelee, että pelkästään Suomessa verkkokaupankäynnin osuus on ollut kymmenen miljardia euroa, niin se on aika pieni osuus siitä, suhteuttaa Kurvinen.

Mainostajat käyttävät nuoria bloggaajia hyväkseen

Kasvun myötä ongelmaksi on tullut nuorten lukijoiden kohtaama piilomainonta. Siksi mainontaan on alettu luonnostella pelisääntöjä.

Kokeneiden bloggaajien mielestä piilomainontaa suurempi ongelma on kuitenkin se, että mainonnan ammattilaiset käyttävät hyväkseen nuoria bloggaajia.

Nuoret bloggajille lähetetään rispivärejä tai ruoka-aineita - vaikka pastanäyte. Jos on oikein nuori tyyppi, bloggaaja saattaa luulla, että siitä on pakko kirjottaa, kertoo Kemikaalicoktail-blogia kirjoittava Noora Shingler.

- Bloggaaja on ehkä innoissaan siitä, että hän saa ilmaseksi ruokaa. Hän saattaa pitää suosittua ruokablogia, jonka myötä joku pasta saatetaan myydä loppuun kaupoista, kuvailee Shingler.