Koe uusi yle.fi

Bloggaajat tyrmäävät uuden luonnoksen blogimainonnan säännöiksi

Sääntöluonnoksen mukaan blogeissa pitäisi vastaisuudessa varoittaa lukijaa mainonnasta tupakka-askien varoitustekstejä muistuttavin lausein. Eniten bloggaajia kuitenkin harmittaa, että mainosisällöstä kertovat varoitustekstit eivät koskisi naistenlehtiä.

media
Outilespyy-blogin sivu tietokoneen näytöllä.
Yle

Aikaisemmin blogi suomennettiin internetpäiväkirjaksi. Tätä nimitystä voi tuskin enää käyttää.

Touhuun tarvitaan ehdottomasti jotain sääntöjä, koska mitä mainontaan tulee, blogit ovat aika villi länsi. Tällaisenaan luonnos on kuitenkin aivan liian holhoava.

Noora Shingler

Vaikka osa blogeista on yhä internetissä julkisesti luettavia päiväkirjoja, olisi vähättelyä kutsua internetpäiväkirjoiksi aikuisten ylläpitämiä sivustoja, joilla jaetaan muotikuvia, reseptejä, kauneudenhoitovinkkejä, kosmetiikkavertailujen tuloksia, arjen oivalluksia sekä kuvia ja tarinoita seurapiirijuhlista.

Kaikkea sitä, mitä olemme tottuneet lukemaan naistenlehdistä.

Bloggaajat ja blogien lukijat eivät ole enää ainoastaan yläaste- tai lukioikäisiä tyttöjä. Yle Uutisten haastattelemat Natalia Tolmatsova, Outi Pyy ja Noora Shingler ovat kaikki 25 ikävuoden kokeneemmalla puolella. Heidän blogeillaan on kymmeniä tuhansia lukijoita viikossa.

Natalia Tolmatsovan lifestyleblogi White Trash Disease (siirryt toiseen palveluun) toimii A-lehtien blogialusta Lilyssä. Outi Pyyllä on kaksi kierrätysmuotiblogia: suomenkielinen outilespyy (siirryt toiseen palveluun) ja englanninkielinen OutsaPop (siirryt toiseen palveluun).

Noora Shingler kirjoittaa Kemikaalicocktail (siirryt toiseen palveluun)-blogia, jossa aiheet vaihtelevat eettisestä ja kemikaalittomasta elämästä tyyliin ja ruokaan.

Bloggareiden mielestä säännöt ovat liian tiukat

Kolmikko tyrmää Asiakkuusmarkkinointiliiton (ASML) luonnoksen blogimainonnan säännöiksi. Heidän mielestään on hienoa, että luonnos on tekeillä, mutta ehdotetut säännöt ovat aivan liian tiukat.

- Touhuun tarvitaan ehdottomasti jotain sääntöjä, koska mitä mainontaan tulee, blogit ovat aika villi länsi. Tällaisenaan luonnos on kuitenkin aivan liian holhoava, Shingler kritisoi.

Sääntöluonnos (siirryt toiseen palveluun) on Asiakkuusmarkkinointiliiton (siirryt toiseen palveluun), Allerin, A-lehtien, Bonnier Publicationsin, Sanoma Magazinesin sekä Indiedays-blogialustan yhteistyössä laatima ehdotus säännöstöksi blogeissa toteutettavan mainonnan tunnistettavuudesta.

Myös Kuluttajavirasto on ollut mukana alkuvaiheen valmistelutyössä.

Blogimainonnan pelisäännöistä ei ole tulossa velvoittavat, vaan kyse on luonnoksesta alan itsesääntelyohjeiksi.

Käytännössä sääntöluonnoksessa ehdotetaan, että aina blogikirjoituksen aluksi, eli heti otsikon jälkeen, bloggaaja kertoisi, mitkä osat sisällöstä johtuvat kaupallisesta yhteistyöstä.

Esimerkiksi "bloggari sai perusvoiteita lahjaksi yhteistyökumppanilta X".

- Jos ne säännöt menevät tuollasenaan läpi, niin kyllä ne sitten ovat vähän sellaisia tupakka-askimerkintöjä. Blogeissa tärkeää on bloggaajan oma tyyli ja tällaisista varoituslauseista blogin sisältö kärsisi, pyörittelee päätään Outi Pyy.

- Jos säännöt toteutuvat tuollaisenaan, en kyllä sitten usko, että kovin moni bloggaaja lähtee silloin siihen mukaan.

Blogeissa on ainakin viittä erilaista mainonnan tyyppiä

Kaikkien Yle Uutisten haastattelemien bloggaajien mielestä riittää hyvin, jos he kertovat kirjoituksessaan omin sanoin valitsemassaan kohdassa, että kyse oli ilmaislahjasta.

Jos esimerkiksi olen saanut laukusta alennusta siksi, että laukkumerkin mainosbanneri on blogissani, niin pitääkö se kertoa ja miten?

Noora Shingler

Outi Pyyselvittää blogissaan blogimainonnan eri tyyppejä (siirryt toiseen palveluun). Mainonnan villiä kenttää blogeissa kuvaa hyvin se, että Pyyn mukaan blogimainonnan tyyppejä on ainakin viisi: lainatuotteet, tuotesijoittelu, sponsoroitu mainos, mainospostaus ja kumppanuusmarkkinointi.

- Sisältöprojektit mainostajien ja bloggaajien välillä voivat olla todella monenlaiset, Shingler vahvistaa.

- Jos esimerkiksi olen saanut laukusta alennusta siksi, että laukkumerkin mainosbanneri on blogissani, niin pitääkö se kertoa ja miten, Noora Shingler kysyy.

Ilmaisripsivärejä saavat myös naistenlehtien kauneustoimittajat

Suurin harmistuksen aihe bloggaajille sääntöluonnoksessa ei kuitenkaan ole tiukkuus vaan se, että ilmaisnäytteistä ja mainoksenomaisesta sisällöstä varoittavat tekstit eivät koskisi lainkaan naistenlehtiä.

- Lehtitalot ja ASML ovat valmistelleet säännöt, joiden pitäisi koskea yhtä lailla myös naistenlehtiä. Kyllähän kauneustoimittajat saavat ihan samat rispivärinäytteet kuin mekin, ja ripsivärit päätyvät seuraavan lehden kauneuspalstalle, kuvailee bloggaaja Natalia Tolmatsova.

- Kukaan ei kuitenkaan halua kauneuspalstan alle varoitustekstiä "toimittaja sai ilmaisnäytteitä", Tolmatsova kritisoi.