Sara Hildén tinki kokoelmaansa teoksia, joita mikään museo ei pystyisi hankkimaan

Tamperelainen liikenainen oli mesenaattien ykkönen, sanovat elokuvaohjaaja Pia Andell ja kuvanviestäjä Laila Pullinen.

kulttuuri
Kuvanveistäjä Laila Pullinen ja dokumentaristi Pia Andell.
Sara Hildénistä ja hänen elämästään kertova elokuva Mesenaatti saa ensi-iltansa perjantaina. Vieraina ovat elokuvaohjaaja Pia Andell ja Hildénin tuntenut kuvanveistäjä Laila Pullinen.

Tamperelaisen Sara Hildénin taidemuseon tuntevat kaikki, mutta harva tuntee naista sen takana. Pia Andellin dokumenttielokuva _Mesenaatti _tarjoaa harvinaisen mahdollisuuden kurkistaa taidevaikuttajan elämään.

Hildén (1905-1993) keräsi säätiöineen Suomen merkittävimpiin kuuluvan modernin taiteen kokoelman.

Hän oli tuki ja turva, sillä hän usein tiesi, missä tilanteessa taiteilija oli taloudellisesti. Hän otti sitä huomioon hankinnoissaan.

Laila Pullinen

Hänestä tiedetään silti vähän, sillä hän ei antanut elinaikanaan juuri haastatteluja. Andell on haastatellut elokuvaansa varten aikalaisia, naapureita, perhetuttuja ja alaisia.

Yksi heistä on kuvanveistäjä ja professori Laila Pullinen. Hän sanoo, että useat tunnetut suomalaiset taiteilijat saavat olla loputtoman kiitollisia Hildénille.

- Sara oli mahtihahmo, hän oli mesenaateista ykkönen. Hän oli varsinainen mahdollistaja. Hän tiesi luovasta työstä kaiken, Pullinen sanoi Aamu-tv:n haastattelussa.

"Soita, kun sinulla on huolia"

Pullinen kertoo, että Hildén tarjosi taloudellista turvaa aloitteleville, nuorille taiteilijoille. Hän ei ostanut kokoelmiinsa töitä galleristeilta, vaan suoraan taiteilijoilta.

- Hän oli tuki ja turva, sillä hän usein tiesi, missä tilanteessa taiteilija oli taloudellisesti. Hän otti sitä huomioon hankinnoissaan. Hän oli antelias, ja varasi teoksia taiteilijoilta.

- Tuon minä haluaisin, soita kun sinulla on huolia, Pullinen kertoo Hildénin lausuneen valitessaan teoksia gallerioissa.

Hildén oli tunnettu myös kovana tinkijänä.

Laila Pullinen oli mukana, kun Hildén hankki Italiasta kuvanveistäjä Henry Mooren teoksen Mother and Child. Hildén yritti tiputtaa vajaan parinkymmenen tuhannen liiran hintaa, kunnes myyjä suuttui ja käski tätä poistumaan.

Pullinen onnistui vakuuttamaan Hildénin siitä, että teos kannattaa ostaa annetulla hinnalla. Nykyisin Mooren töistä joutuu pulittamaan miljoonia.

- Sara Hildén oli oikeassa paikassa oikeaan aikanaan. Hän hankki Suomeen sellaisia teoksia, jotka ovat nykyään niin kalliita, ettei mikään museo voisi ostaa niitä, Pia Andell sanoo Hildénin merkityksestä Suomen taide-elämälle.

_Mesenaatti _saa ensi-iltansa perjantaina.