1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Taantumassa ei istuta taksin penkkiin

Taksi on edelleen Suomessa monelle luksuskyyti, josta tingitään taloudellisesti tiukkoina aikoina. Taksiyrittäjien leipä tuleekin nykyään entistä enemmän yhteiskunnan korvaamista kuljetuksista.

Taksi
Taksiyrittäjät Anna-Riikka Linna Saarijärveltä, Esa Mäkinen Kuhmoisista ja Hannu Antila Jyväskylästä puntaroivat alan tuulia Esko Pulliaisen haastattelussa.
Jyväskyläläisen Jouni Salosen Mercedes vuodelta 1965 keräsi taksinäyttelyssä ihailijoita. Auto on nykyään museo- ja harrasteliikennekäytössä. Kuva: Jori Asikainen / Yle

Taksiliiton ensimmäistä kertaa julkaiseman barometrin mukaan taksikyytien kysyntä on laskenut viitisen prosenttia parin vuoden aikana. Erityisesti liikematkustajien taksin käyttö on vähentynyt.

Sen sijaan muun muassa terveyskeskuksiin suuntautuvat, yhteiskunnan tukemat taksikyydit ovat lisääntyneet.

Syiksi taksin käytön vähenemiselle ammattikunta arvelee yleistä taloustilannetta, Kela-kyytien yhdistelyä ja liian suurta lupamäärää.

- Ennen kaikkea yksityiset asiakkaat ovat varmaan vähentäneet taksinkäyttöä, mutta se mikä on turvannut alaa, on kaupunkien ja Kelan korvaamat kuljetukset, kertoo Keski-Suomen Taksiyrittäjät ry:n toiminnanjohtaja Harri Holttinen.

Kyytien määrän vähenemisen on pannut merkille myös Kuhmoisissa taksiyrittäjänä toimiva Esa Mäkinen.

- Meidän kylällä kyydit on hiljentyneet. Uudet systeemit, mitä on tullut, vaikkapa Kelan yhdistelyt, niin kahta kolmea ihmistä istuu autossa samaan aikaan ja se on tietysti sitä tulevaisuutta, sanoo Mäkinen.

Kuljetustarve kasvaa

Alalle ennakoidaankin myös tuleviksi vuosiksi isoja muutoksia.

Suomen Taksiliiton puheenjohtaja Jari Lemmetyinen kertoo, että muun muassa sairausvakuutus-, vammaispalvelu- ja perusopetuslakiin perustuvien sekä Kelan korvaamien kyytien yhteissumma kasvaa kiihtyvää tahtia sitä mukaa, kun palvelut keskittyvät, kouluja lakkautetaan, avohoito lisääntyy ja väestö ikääntyy.

- Maaseudun ja kaupunkien kuljetustarpeet muuttuvat ja julkinen liikenne on voimakkaassa murroksessa. Joukkoliikenne keskittyy kaupunkiseuduille ja pitkien matkojen liikenteeseen. Taksi on entistä selvemmin osa toimivaa henkilöliikennettä, sanoo Lemmetyinen.

Ala kaipaisi imua

Taksiyrittäjille tehty kysely kertoo myös, että työvoiman saaminen alalle ei ole helppoa. Taustalla on muun muassa epäsäännölliset työajat, palkkaus ja nuorten vähäinen kiinnostus alaa kohtaan.

- Keski-Suomessa on ollut vielä kohtuuhyvin työntekijöitä työhön ja koulutukseen. Ehkä ongelma on enemmän lyhyissä pätkissä ja tuuraajissa. Kuljettajien ja yrittäjien tarpeet ei välttämättä aina kohtaa, sanoo Holttinen.

Imagossakin on paikoin parantamisen varaa.

- Hyviä kuljettajia on vaikea saada, mutta suurimpana ongelmana nään, että taksinkuljettajan työtä pidetään huonossa arvossa, sitä eivät kaikki taksinkuljettajatkaan miellä hyväksi ammatiksi. Jos kuljettajatkaan eivät arvosta työtään, niin vaikea sitä on asiakkaidenkaan arvostaa, pohtii saarijärveläinen taksiyrittäjä Anna-Riikka Linna.

Taksiliiton barometri julkistettiin tänään Taksiliiton liittokokouksessa Jyväskylässä. Taksiliitto on taksiyrittäjien valtakunnallinen keskusjärjestö.