Nicaragua haaveilee rikastuvansa Panaman kanavan kilpailijan avulla

Kymmenien miljardien kanavahankkeen yksityiskohdista, edes reitistä, ei ole tietoa. Nicaragua halajaa yhteistyötä kiinalaisyhtiön kanssa. Suunnitelmissa on 50 vuoden toimilupa.

Ulkomaat

Suunnitelmat kilpailijasta Panaman kanavalle ovat saaneet uutta tuulta alleen Nicaraguassa. Rakennusasioita käsittelevä valiokunta on hyväksynyt suunnitelman kiinalaisten rahoittamasta kanavasta. Projektin hinnaksi on arvioitu noin 30 miljardia euroa. Yksityiskohdat ovat hämärän peitossa.

Kiinalaisyhtymä aikoo rahoittaa kanavan. Sittemmin sen on määrä siirtyä Nicaraguan hallintaan, mutta kanavan tuotot on tarkoitus jakaa kiinalaisten kanssa.

Hankkeen kannattajien mukaan uusi kanava houkuttelisi liki viisi prosenttia maailman merillä kuljetettavasta rahtiliikenteestä. He uumoilevat tämän tarkoittavan Nicaraguan bruttokansantuotteen kaksinkertaistumista. Nykyisin vain Haiti on Amerikoiden maista köyhempi kuin Nicaragua.

Nicaraguan presidentti Daniel Ortega on kanavaprojektin innokas kannattaja. Ortegan vastustajat ihmettelevät puuttuvia tietoja. Esillä on ollut muun muassa kuusi eri reittiä kanavalle. Viidessä niistä kanava kulkisi Karibialta Nicaraguajärven kautta Tyynellemerelle. Järvi tunnetaan muun muassa Ometepen saaresta, jonka kaksi tulivuorta kiinnostavat myös matkailijoita.

Moni on kyseenalaistanut tarvitseeko Keski-Amerikka kahta kanavaa. Uuden rakentamista on perusteltu kasvavalla maailmankaupalla.

Oppositio pidättyi äänestyksestä

Kongressin infrastruktuurivaliokunta äänesti maanantaina asiasta. Se kannattaa projektia yksimielisesti. Tosin 12-jäsenisen valiokunnan neljä oppositioedustajaa pidättäytyivät äänestämästä. Lainsäädäntövaltaa käyttävän kansalliskokouksen on määrä käsitellä lakialoitetta torstaina. Sen uskotaan hyväksyvän kanavaprojektin. Maanantaina hyväksytyssä lakiehdotuksessa ei määritellä mahdollisen kanavan reittiä. Presidentti Ortegan mukaan kanava saa alkunsa Karibialta Bluefieldsinlahdelta.

- Koska reittiä ei ole määritelty, emme voi pitää tätä kovin vakavana. Nyt pannaan kärryt hevosen eteen, kuvailee kansanedustaja Javier Vallejos.

Kanavan taloudellisia tai ympäristövaikutuksia esitteleviä tutkimuksia ei ole julkaistu. Hankkeen kannattajien mukaan se luo 40 000 rakennusalan työpaikkaa 11 vuoden aikana. Hallitus kaavailee antavansa kiinalaisyhtiölle 50 vuoden toimiluvan, jota on mahdollista jatkaa toiset 50 vuotta. HK Nicaragua Canal Development Investment -yhtiö on rekisteröity Hongkongiin.

Kanavaa Nicaraguan halki suunniteltiin jo 1800-luvulla. Sittemmin kanava rakennettiin kuitenkin Panamaan. Runsaat 80 kilometriä pitkä vesiväylä avautui 1914. Nyt Panamassa lähestyy loppuaan seitsemän vuotta kestänyt kanavan laajennustyö. Entistä leveämmän kanavan on määrä avautua ensi vuonna.

Suomi on lopettelemassa hallitustenvälistä kehitysyhteistyötään Nicaraguan kanssa. Suomi luopui suorasta budjettituesta Nicaragualle jo aiemmin, sillä maan demokratiatilanne on vaikea presidentin keskittäessä valtaa.

Lähteet: AP, AFP