Kommentti: Linnakaupungin pääkadulla muutostuskaa - eikö kohta mahdukaan kaahaamaan?

Savonlinnassa puhutaan nyt Olavinkadun kehittämisestä. Muutama viikko sitten saimme pakinamuotoisia terveisiä jostain hyvin samantapaisesta kaupungista. Tässä siis Paavo Koposen kortti Linnakaupungista.

Pelle Peloton
Rakennustöitä Savonlinnan Olavinkadulla.
Hyvin vetää nyt Linnakaupungin Pääkatu. Mutta onko onko nyt tekeillä vedätystä ja iltalypsyä? Paavo Koponen / Yle

Linnakaupungissa postileiman päivänä

Terve teille sinne.

Niin kuin saimme sarjakuvalehdestä lukea, kävi itse Roope Ankka täällä Linnakaupungissa. Samassa seurueessa oli tietysti Aku veljenpoikineen. Nämä veljenpojat taas, kelpo sudenpentupartiolaisia kun ovat, kutsuivat itse keksijä Pelle Pelottoman norpan suojelussa auttamaan.

Tällä Pelle Pelottomalla taas oli varusteenaan muun muassa kapine, jolla saattoi lukea ajatuksia. Hän suostui säätämään sen Linnakaupungin liikennejärjestelyjä koskevalle ajatustaajuudelle. Ensin luettiin vain Pääkadun ajokaistojen kohdalta.

Useat autoilijat ajattelivat vain kaupungin läpi ajamista mahdollisimman nopeasti. Läpi vaan ja heti, ja laitakaupungin suurmarkettiin makkaraa ja maitoa ostamaan. Tärkeintähän on lähteä ostoksille niin kauas, että pitää mennä autolla, ja mielellään useita reissuja päivässä. Ja pitää saada huristella esteettä. Perillä pitäisi kuitenkin päästä aivan oven eteen.

Kun kirjoitettiin tai sanottiin sana ”sujuva”, ajatus oli lähes aina, että ”minun, minun, minun pitää päästä ajamaan tästä jarruttelematta”. Jos taas ajateltiin, että liikenne ei ole sujuvaa, niin se tarkoitti, että ”voi turjakkeen ryökäle, kun nuo nynnypässit ajavat nopeusrajoituksen mukaan, eihän tässä mihinkään pääse, voi turjakkeen ryökäle”. Vielä jyrkemmin ajateltiin jalankulkijoista ja pyöräilijöistä, jotka olivat kehdanneetkin tulla kaupungille autolla ajamista häiritsemään.

Se näyttää myös olevan vaikea paikka monelle, kun uudella ohikulkutiellä ei voi ohitella muita autoja. Pääkadulla vielä voi, ja vieläpä yleisön edessä. Mutta jos Pääkadun kaistoja vähennetään, niin sitten siinäkään ei voi ohitella. Kauhea ajatus!

Sillä autolla ajaminenhan se on elämässä tärkeintä. Ja autoilun suola, se on ohitteleminen. Se niin pönkittää itsetuntoa, kun vaihtelee kaistoja, kiilailee ja ohittelee ja on seuraavissa liikennevaloissa ekana. ”Siinäs näitte kuka ajaa osaa.” Pelle Pelottoman ajatustenlukukone paljasti, kuinka paljon tällaisia ajatuksia sinkoilee Linnakaupungissa.

Semmoistakin ajateltiin paljon, ettei Linnakaupungin keskustaan mitään pysäköintiruutuja kadunvarsiin tarvita. Että, ”En kai minä autoa ostanut pysähtelemistä varten, vaan ajelemista varten!” ”Akat menkööt kävelemällä niihin pikkukauppoihinsa asioimaan, ei miulla oo asiaa kuin maito- ja makkarakauppaan, ja joskus rautakauppaan.”

Sitten Pelle Peloton sääteli ajatuksenlukukoneensa kaikkien liikenteessä olevien taajuudelle, siis sivukadut, jalkakäytävät ja pysäköintipaikat mukaan lukien. Sisältö olikin toinen. Kaahareita surkuteltiin ja sääliteltiin, että voi, voi tuollako tavalla ne vaan pystyvät pätemään. Pölyä, melua ja vaaratilanteita niissä ajatuksissa kirottiin. Kaivattiin rauhallisuutta. Erittäin moni autoilijakin ajatteli, että voi, kun saisi auton parkkiin johonkin tähän, niin pääsisi asioimaan.

Kun Pelle Peloton luki ja suodatti vielä ajatuksia raatihuoneen liepeillä, niin korostuivat pelkotilat, muutoksen pelko, kustannusten pelko ja ylipäätään päätöksen tekemisen pelko. Se on niin lohduttavaa päättää, että ei tehdä mitään. Silloin voi uskotella itselleen, että on tehnyt jämeränkin päätöksen, mutta samalla vapautuu kaikesta tekemisen vastuusta.

Semmoista ajatusta, että liikenne- ja väyläsuunnittelijat muka olisivat ammattilaisia ja osaisivat jotain, ei raatihuoneen salissa liikkunut. Päällimmäinen suunnitteluun liittyvä ajatus näytti olevan suunnilleen tällainen: ”Minä nämä asiat tiijän, siis minä, minä, minä ja meijän puolue”.

Pelle Peloton kyllä itse uskoi, että liikenne- ja väyläsuunnittelijat osaavat asiansa. Sellainen avarasti suunniteltu kaksikaistainen katu ryhmitys- ja väistötiloineen, sekä kevyen liikenteen väylineen, toimisi tosi hienosti.

Terveisin Kopos-Paavo