Bussin kyydissä havaittua – osaavatko kaikki kuskit ajaa?

Äkkijarrutukset ja nykivät liikkeellelähdöt ovat yleensä kuskista kiinni, sanoo Helsingin seudun joukkoliikenteestä vastaava HSL. Kuljettajan mielestä osalla busseista ei edes voi ajaa nykimättä.

liikenne
Bussi pysäkillä.
Yle

Helsingin seudun liikenteen sopimuskumppaneina on kymmenkunta bussiyritystä, jotka työllistävät noin 3 000 linja-autonkuljettajaa. Kyyti on välillä villiä.

- Harvemmin voi vedota siihen, ettei bussi ole kunnossa. Kyllä se vika on enemmän siellä ohjauspyörän ja selkänojan välissä. Istun usein itse bussin kyydissä. Siinä tulee seurattua bussin kuntoa ja ajotapoja, HSL:n liikennepalvelupäällikkö Reijo Mäkinen sanoo.

Helsingin seudun joukkoliikenteessä tehdään päivittäin yli miljoona matkaa. Palautetta tulee HSL:n toimistoon noin 30 000 kertaa vuodessa. Yleensä ne koskevat kuljettajan ajamista.

Pääkaupunkiseudulla bussin ratissa 17 vuotta istunutta Tuulikki Aikiota hävettää usein. Matkustajat luulevat, että hän ei osaa ajaa.

- On sellaisia autoja, jolla saa tasaisen kyydin ja sitten on autoja, jotka nykäisevät joka kerta, kun pysäkiltä lähtee. Lisäksi kalusto vaihtuu monta kertaa päivässä. Kyllä siinä menee hetki, ennen kuin oppii taas uuden auton metkut, Helsingin Seudun Linja-autohenkilökunnan puheenjohtaja Aikio toteaa.

Isoveli valvoo kuskeja, jos on kunnossa

Helsingin Bussiliikenne Oy:n liikennejohtaja Mika Seppänen muistuttaa, että kuljettajien ajotapaa seurataan myös elektronisesti. Anturit osaavat mitata niin jarrutukset, kiihdytykset, kaarreajon kuin töyssytkin.

- Kyllä kuljettajat pääosin osaavat ajaa. Asenne työntekoon on ehkä sellainen, että ei aina osata ottaa kaikkia asioita huomioon. Yleensä se säteilee jostain muusta ongelmasta, Seppänen kuvailee. Voihan olla vaikka, että kuljettajalla tai työjohtajalla on tullut klappi heti aamusella, Seppänen kuvailee.

Helsingin Bussiliikenteen 350 bussia ajaa arkisin noin 680 kuljettajaa. 6 500 lähtöä vuorokaudessa ajava yhtiö on pääkaupunkiseudun toiseksi suurin. Asiallista asiakaspalautetta tulee konttorille keskimäärin 15 kertaa päivässä. 92 prosenttia on negatiivista.

Bussikuski Tuulikki Aikionkin autoissa isoveljen anturit valvovat menoa ja raportoivat, jos kuljettajan huono tuuli alkaa näkyä ajaessa.

- Harvemmin ne toimivat. Yleensä on näyttö pimeänä, kun haluaa kirjautua sisään, Aikio sanoo.

Kostetaanko matkustajille työkiistoja?

Kuljettajien koulutuksessa korostetaan rauhallista ajotapaa. Osa kuskeista osaa teknisesti ajaa, mutta ei seurustella ihmisten kanssa.

- Kun työehtosopimus antaa mahdollisuuden teettää tietynlaisia työpäiviä ja kuljettajista otetaan kaikki irti, niin se näkyy kiukutteluna. Ei jaksa aina olla ammattitaitoinen, perustelee Helsingin Seudun Linja-autohenkilökunnan puheenjohtaja Tuulikki Aikio.

Bussikuskikin on ihminen, jolla on ihmisen huolet ja murheet, ymmärretään myös Helsingin Bussiliikenne Oy:ssä.

- Kuljettaja tekee työtä itsekseen ilman esimiehen kontrollia ja välillä jotkut asiat vain unohtuvat, liikennejohtaja Mika Seppänen toteaa.

Seppänen ei usko, että kuljettajat missään firmassa kostaisivat työoloja ja kiistoja matkustajille ajamalla tahallaan huonosti.

Myöskään bussikuski Aikio ei halua uskoa, että joku näin tekisi. Turvallisuudella ei leikitä.

Kokemattomat ajavat hyvin, kokeneet ajavat kolareita

EU määrää, että linja-autonkuljettajia koulutetaan viiden vuoden välein vähintään viisi päivää.

- Uudet kuljettajat eivät ole onnettomuusherkkiä. He istuvat ryhdikkäinä ja ovat tarkkana. Vasta 7 - 10 vuoden jälkeen kun menee hyvin, niin ajoasento muuttuu leppoisaksi ja vähän valahtaa. Pienet kolhut kasaantuvat samoille kuskeille. Sitten keskustellaan ja koulutetaan. Kysytään esimerkiksi, onko peilit ihan oikein säädetty, Helsingin Bussiliikenteen Seppänen luettelee.

Kolme neljästä kolhusta johtuu törmäyksestä johonkin kiinteään esteeseen. Yleensä kolari johtuu kuljettajan hetken herpaantumisesta.

Kuljettajien ay-pomo tunnustaa, että taukotilassa kollegojen ajotapa puhuttaa.

- Se tiedetään firmasta riippumatta, jos jollakin on erityisen omaperäinen ajotyyli. Joku saattaa esimerkiksi ajaa kaistojen keskellä. Välillä tunnen myötähäpeää. Meitä on niin paljon, että mahtuu joka lähtöön, Tuulikki Aikio sanoo.