Mobiilimarkkinointi kasvaa voimakkaasti

Markkinointiviestinnän määrä oli Suomessa viime vuonna 3,38 miljardia euroa. Mobiilimarkkinoiden osuus tästä on noususta huolimatta 0,5 prosenttia.

Kotimaa

Älypuhelimien määrän kasvu on huomattu mainosalalla. Mobiilimarkkinointi kasvoi edellisvuodesta lähes 70 prosenttia 17 miljoonaan euroon, ilmenee TNS Gallupin tekemästä Mainonnan Neuvottelukunnan selvityksestä. Mobiilimarkkinoiden osuus on yhä melko vaatimaton kaikesta markkinointiviestinnästä, joka oli viime vuonna yhteensä 3,38 miljardia euroa.

Kokonaisuudessaan markkinointiviestinnän määrä pysytteli viime vuonna edellisvuoden tasolla. Määrä laski vuodesta 2011 0,6 prosenttia.

Suurin lasku oli mediamainonnassa, jonka määrä väheni 2,9 prosenttia. Mediamainonnan sisällä ainoastaan verkkomainonta jatkoi kasvuaan. Verkkomainonnan määrä nousi viime vuonna 10 prosenttia 240 miljoonaan euroon.

Mediamainonnan lisäksi suoramarkkinointi väheni edellisvuoteen verrattuna. Sen määrä putosi 2 prosenttia viime vuonna.

Nousu tapahtui viime vuonna markkinointiviestinnän suunnittelussa ja menekinedistämisessä.