Hyvässä urheilutapahtumassa yleisö saa kylmiä väreitä

Urheiluseurat kosiskelevat uusia yleisöjä. Enää pelkkä pelin tai kilpailun seuraaminen ei ole syy hakeutua katsomoihin. Sotkamon Jymyssä pelataan huipputason pesäpalloa tarjoten ylimääräistä hyvää niille joita pesäpallo ei kiinnosta. Tulevana viikonloppuna yleisöksi tahdotaan naiset.

urheilu
Yleisö kannustaa, huutaa ja jännittää Jymyn katsomossa Sotkamon Hiukassa.
Heikki Rönty / Yle

Sotkamon Jymyn markkinointti- ja myyntipäällikkö Jimi Heikkinen myöntää, että nykyään pitäisi pystyä tarjoamaan ylimääräistä hyvää yleisölle. Oli kyseessä mikä tahansa urheilutapahtuma.

Jollain keinoin yleisön pitää saada tuntea kylmiä väreitä, tunnetta, että tämä antaa jotain.

Jimi Heikkinen

- Jollain keinoin yleisön pitää saada tuntea kylmiä väreitä, tunnetta, että tämä antaa jotain. Joskus tuntuu joissakin urheilutapahtumissa, että käteen jää vain kallis bensalasku. Sen pettymyksen tuntee niin voimakkaasti sisällään, ettei seuraavaan tapahtumaan tee mieli lähteä.

Toukokuussa järjestettiin pesistempaukset Tampereella ja Helsingissä.

- Pesäpallon vieminen kaupunkeihin on hyvin tärkeää. Sitä kautta saadaan näkyvyyttä muuallakin kuin kotipitäjissä.

Mistä kasvua katsojamääriin?

Viihdebisnes, kilpailu vapaa-ajasta ja Jymyn brändin mukaan toimiminen saavat myös joukkueen markkinointi- ja myyntipäällikkö Jimi Heikkisen miettimään uusia kasvupotentiaalin suuntia.

- Joukkueurheilussa pohjana ovat aina suoritukset. Mutta, jos tasoero on sellainen, että vastustaja teilataan pohjalukemiin, ei sekään ihanne tilanne ole. Ei niillekään, jotka tulevat katsomaan kovaa kilpailua ja nauttimimaan voittamisesta.

Sotkamon Jymyn katsomossa voittotuuletuksia.
Heikki Rönty / Yle

- Mutta kun siihen luodaan tapahtuma kaikkine höysteineen, jää katsomossa istuneen mieli positiivisen puolelle. Tulee tunne ja kokemus, että joukkue antoi minulle myös jotain muuta kuin peliä ja kilvoittelua, Heikkinen korostaa.

"Lukkari Toni Kohosta ei tulla näkemään alasti pelikentillä"

Maailmalla on lähes kaikki keinot käytössä kosiskellessa yleisöä urheilun pariin. Naiset on esimerkiksi pistetty pelaamaan vähissä vaatteissa eurooppalaista tai amerikkalaista jalkapalloa.

- Urheilun viihde on mennyt monissa maissa todella pitkälle. Meillä jokaisella on makumme, ja siksi koukkujakin pitää olla monenlaisia. Urheilu on showbisnestä, Jimi Heikkinen sanoo.

Siellä voi olla jollekin jotain sellaista, että hakeutuu tapahtumaan, vaikkei peliä seuraisikaan.

Jimi Heikkinen

- Jymyn brändin mukaan toimiminen on keskeinen ajatus, tarjoamme pesäpalloa hyvän maun rajoissa.

Tulevana viikonloppuna Sotkamon Jymy tahtoo erityisesti naiset mukaan kokemaan pesäpallo-ottelun tunnelmaa.

- Hyvä maku tarkoittaa muun muassa sitä, että Toni Kohosella pysyvät vaatteet päällä. Brändimme pohjana on antaa huippupelaamista niille, jotka ovat sitä tulleet katsomaan, Heikkinen kertoo.

- Samalla kuitenkin haemme pesäpallon ääreen heitä, jotka eivät ole pesäpallokatsomossa istuneet. Heille on kaikenlaista oheistoimintaa, siellä voi olla jollekin jotain sellaista, että hakeutuu tapahtumaan, vaikkei peliä seuraisikaan.