1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Peltipoliiseja pahoinpidellään kivittämällä

Liikennevalvontatolpille tehdään ilkivaltaa joitakin kertoja vuodessa. Kokonaisen tolpan varastaminen voi johtaa syytteisiin törkeästä vahingonteosta.

Kotimaan uutiset
Nopeusvalvontakamera valvoo nyt myös punaisia päin ajavia autoilijoita. Nopeusvalvontakamera ottaa kuvan, kun tiehen asennetut sähkömagneettiset induktiosilmukat ovat mitanneet ylinopeuslukemat.
Yle

Liikennevalvontatolppia eli peltipoliiseja turmellaan esimerkiksi kivittämällä ja kaatamisyrityksillä. Poliisin mukaan tapaukset ovat melko harvinaisia suhteessa peltipoliisien määrään. Poliisitarkastaja Jussi Huhtela muistaa Oulusta vuodelta 2009 yhden erikoislaatuisemman tapauksen, jossa kolme liikennevalvontatolppaa sai hauleista.

- Joku oli ajanut autolla vierestä ja tolppia oli ammuttu pitkäpiippuisella aseella. Niissä tekijä ei jäänyt koskaan kiinni.

Tolppavarkaus on vakava rikos

Heinävedellä tiistain ja keskiviikon välisenä yönä varkaat veivät koko tolpan kameroineen. Tolpan ja kameran yhteisarvo on 50 000 euroa. Tekijää tai tolppaa ei toistaiseksi ole löytynyt. Tapaus ei ollut ainutkertainen, mutta kokonaisen tolpan varastaminen on poliisitarkastaja Timo Ajasteen mukaan hyvin harvinaista.

- Kokonaisen tolpan varastaminen on vakava rikos, Ajaste sanoo.

Peltipoliisivarkaudessa varasta voidaan syyttää törkeästä varkaudesta tai törkeästä vahingonteosta. Törkeästä vahingonteosta seuraa vähintään neljän kuukauden vankeusrangaistus.

- Ehkä siinä joku meriittiä hakee ja saattaa sanoa varastaneensa peltipoliisin, poliisitarkastaja Huhtela sanoo.

Poliisitarkastaja Huhtela epäilee että valvontatolpan varastamisessa ja muussa valvontakameroihin kohdistetussa ilkivallassa on motiivina kiusanteko ja näyttämisenhalu.

- Se on sellaista vähän keskenkasvuista touhua.

Tienvarsien 850 väläyttäjää

Suomen maanteiden varsilla on noin 850 valvontakameratolppaa.

Valvontakamera mittaa auton nopeuden tiehen asennetuilla sähkömagneettisilla induktiosilmukoilla. Kaksi maahan asennettua anturaa mittaavat auton nopeuden. Jos nopeus ylittää alueen nopeusrajoituksen, kamera ottaa kuvan ajoneuvosta. Kuvassa näkyvät ajoneuvo, rekisteritunnus, kuljettaja ja kuvan tunnistetiedot. Kuva tallentuu tolpassa olevaan kameran massamuistiin.

Liikenneturvakeskus ottaa auton omistajaan yhteyttä noin viikossa. Jos ylinopeutta ajaneen kuljettajan oletetaan olevan ajoneuvon omistaja tai haltija, hänelle lähetetään ehdollinen rikesakko. Rikesakkoa vakavammissa ylinopeustapauksissa tai kuljettajan henkilöllisyyden ollessa epäselvä hänelle lähetetään tiedustelukirje. Kuljettajan vastattua tiedustelukirjeeseen sakko tai rikesakko lähetetään yleensä kuljettajan asuinpaikan poliisille. Oman asuinpaikan poliisi ottaa tämän jälkeen yhteyttä kuljettajaan sakon tiedoksiannon sopimiseksi.

Peltipoliisien päivystyspaikoista päättää liikenneturvallisuuskeskus yhteistyössä poliisin ja tiehallinnon kanssa. Suunnittelussa käytetään apuna onnettomuustilastoja ja autoilijoille pyritään jättämään myös osuuksia esimerkiksi hitaiden ajoneuvojen ohittamiseen.

Lue seuraavaksi