Uusi jättiläinen valloittamaan maailman meriä

Maerskin uusi konttialus on 400 metriä pitkä ja 59 metriä leveä. Markkinoille se tulee hetkellä, jolloin rahtausalalla on ylikapasiteettia ja kilpailu on ankaraa.

Ulkomaat
Ane Maersk McKinney Uggla kastaa Maersk-varustamon uusimman aluksen telakalla.
Ane Maersk McKinney Uggla kastoi Maersk-varustamon uusimman aluksen Maersk Mc-Kinney Mollerin telakalla Okpossa, Etelä-Koreassa 14. kesäkuuta.Maersk

Tanskalaisen Maersk Line -yhtiön tilaama maailman suurin konttilaiva on kastettu eteläkorealaisella telakalla.

A.P. Moller-Maersk -yhtiön perustajan pojan mukaan nimetty "Maersk Mc-Kinney Moller" on peräti neljän jalkapallokentän pituinen. Sen pituus on 400 metriä ja leveys 59 metriä. Alukseen mahtuu yli 18 000 konttia.

Noin 140 miljoonaa euroa maksanut laiva on ensimmäinen yhtiön tilaamasta 20 laivan sarjasta. Uudet konttilaivat korvaavat vuosien saatossa vanhempia ja pienempiä laivoja.

Heinäkuussa liikenteeseen otettava jättialus tulee markkinoille haastavaan aikaan. Esimerkiksi tavallisen noin kuusimetrisen kontin kuljettaminen Aasiasta Eurooppaan on halventunut maaliskuun puolivälin jälkeen noin 60 prosenttia. Syynä on ankara hintakilpailu alan suuryritysten kesken.

Alan kannattavuutta heikentävät myös ylikapasiteetti ja talouden kurja tila.

Maerskin laskelmien mukaan uudet Triple-E-sarjan konttialukset kuluttavat noin kolmanneksen vähemmän polttoainetta konttia kohti kuin pienemmät runsaan 13 000 kontin alukset, joita sen kilpailijat ovat tilanneet.

Jos laivat ovat puolityhjiä, ovat menetykset valtavia.

Marc Levinson

Lähes joka viides Aasian ja Euroopan välillä kulkeva kontti matkustaa Maerskin laivoissa.

Rahtibisneksestä kirjan kirjoittaneen ekonomisti Marc Levinsonin mukaan täysinä Maerskin uudet laivat kuljettavat rahtia halvemmalla kuin mitkään muut alukset maailman merillä.

- Ja jos ne ovat puolityhjiä, ovat menetykset valtavia, hän sanoo.

Maerskin verkkosivulla on nähtävissä video (siirryt toiseen palveluun)uuden Triple-E-laivan kokoamisesta.