Karhunkaatajantien puut uhrattiin liikenneturvallisuuden vuoksi

Rovaniemeläisiä närkästyttänyt Karhunkaatajantien vanhojen puiden kaataminen oli välttämätöntä liikenneturvallisuuden vuoksi, sanotaan kaupungilta. Kadulle rakennetaan nyt kevyen liikenteen väylä, jota siellä ei ole aiemmin ollut.

puut
Puunkaatotyömaa Rovaniemen Karhunkaatajantiellä kesäkuun alussa.
Sauli Antikainen / Yle

Kapean katualueen vuoksi suuri osa vanhoista petäjistä ja koivuista täytyi kaataa rakentamisen tieltä ja osa puista oli myös lahoja, kertoo Kaupungininsinööri Olli Peuraniemi.

- Katu on rakennettu 1950-luvulla ja auttamattomasti ajastaan jäänyt. Nyt kun laitetaan uusiksi myös putkistoa ja tehdään kevyen liikenteen väylä, joudutaan kaivaamaan useiden metrien syvyyteen ja siellä tulee juuristo vastaan. Jos vanhoja puita ei olisi kaadettu nyt, ne olisi pitänyt kaataa joka tapauksessa muutaman vuoden sisällä. Karhunkaatajantielle istutetaan uusi koivukuja, joten toivon Rovaniemeläisiltä malttia.

Peuraniemi vakuuttaa että kaupunkirakentamisessa yritetään säästää puita aina kun se on mahdollista.

- Ymmärrän että ihmisillä on tunteita vanhoja puita kohtaan. Toivottavasti ihmiset huomaavat, että istutamme keskustan alueelle koko ajan lisää puita. Karhunkaatajantiellä ei ollut muuta mahdollisuutta kun uhrata puut. Liikenneturvallisuus on tärkeintä.

Rovaniemeläiset ovat kritisoineet myös Valtakadun Tapaninpuiston rakentamista. Vanhat puut saivat lähteä ja tilalle nousee kivielementeistä sekä istutuksista koostuva puisto.

- Tapaninpuisto on oikeastaan ensimmäinen rakennettu puisto Rovaniemellä. Puistosuunnitelman tavoitteena on tehdä viihtyisä olohuone kaupunkilaisille.

Puistorakentaminen on osa kaupungin yleissuunnitelmaa, jonka hyväksyi tekninen lautakunta.