Koe uusi yle.fi

Saatko ajaa suojatielle? Tämä kysymys oli vaikein pyöräilytestissä

Yle Uutisten suosittu pyöräilytesti osoittaa, että monilla on väärinymmärryksiä pyörätien jatkeen säännöistä. Pyöräilysääntöjen osaamisessa on paljon eroja, mutta yleisesti ihmiset tietävät, miten liikenteessä tulee toimia.

Kotimaa
Kuvan tilanteessa voi pyöräillä tien yli, mutta polkupyöräilijän pitää väistää autoja.
Kuvan tilanteessa voi pyöräillä tien yli, mutta polkupyöräilijän pitää väistää autoja.Liikenneturva

Tänäkin aamuna keskisormi viuhui liikenteessä. Keski-ikäinen naispyöräilijä näytti mielipiteensä katumaasturia ajaneelle miehelle, joka kaahasi punaisia valoja päin. Näky ei ole harvinainen. Ihmiset tuntevat omat oikeutensa ja muiden velvollisuudet.

"Pysähdy punaisissa valoissa” on toki hyvin tunnettu sääntö, mutta joidenkin sääntöjen sisäistämisessä ihmisillä on paljon vaikeuksia. Tämä on Liikenneturvan yhteyspäällikön Varpu Tavaststjernan mukaan ongelmallista.

– On sääntöjä, joiden kanssa sekä autoilijat että pyöräilijät ovat epätietoisia siitä, miten toimia. Ja kaikenlainen epävarmuus liikenteessä vähentää ennustettavuutta, mikä taas on vaaratilanteiden alkuunpanija. Kyllä näissä säännöissä on selvästi vielä opettelemista suomalaisilla.

Hankalimmat säännöt

Yle Uutisten ja Liikenneturvan yhteistyössä tekemän pyörävisan mukaan ongelmallisin sääntö liittyy pyörätien jatkeen ylittämiseen.

Myös Liikenneturvan vuonna 2012 julkaisema raportti osoitti, että kolmannes ihmisistä ei tunne sääntöä. Kerrataanpa: pyöräilijä saa ylittää pyörätien jatkeen pyöräilemällä, mutta hänen tulee väistää suoraan ajavia autoja riippumatta siitä, tulevatko ne oikealta vai vasemmalta.

Pyörätien jatke ei ole ainoa ongelmallinen pyöräilyyn liittyvä sääntö. Pyörävisan vastausten mukaan myös säännöt siitä, missä nopeat pyöräilijät saavat ajaa, kypärään sekä esteiseen pyörätiehen liittyvät säännöt aiheuttivat eniten päänvaivaa.

Kerrataan siis niitäkin: nopeiden pyöräilijöiden tulee ajaa pyörätiellä, kuten muidenkin. Jos pyörätietä ei ole osoitettu, tulee yli 12-vuotiaiden pyöräilijöiden siirtyä ajoradalle. Kypärää suositellaan käytettäväksi, mutta sen käyttämättä jättämisestä ei rangaista. Jos pyörätie on esteinen, ajoradalle saa siirtyä niin pitkäksi aikaa, kun este jatkuu.

Kaikkea ei voi opetella

Kaikkiaan kahdeksasta kysymyksestä ihmiset vastasivat oikein keskimäärin 6,4 kysymykseen. Tulos on siis ihan hyvä. Vaikka perussäännöt ovat hyvin hallussa, kaikkia sääntöjä ei tavallinen renkaankuluttaja voi tuntea. Helsingin Polkupyöräilijöiden hallituksen jäsen, aktiivipyöräilijä itsekin, Otso Kivekäs on laskenut risteystilanteiden väistämissääntöjä.

– Tasa-arvoisissa risteyksissä on 123 eri tilannetta, miten pyöräilijä ja autoilija voivat kohdata. On siis ymmärrettävää, että ihmisillä ei ole liikennesäännöt hallussa. Käytännössä säännöt, millä voi mennä ovat ensinnäkin: älä aja kenenkään päälle. Toinen: älä jää kenenkään alle. Ja kolme: katso, mitä muut tekevät.