Koe uusi yle.fi

Nimimerkin suojasta on helppo huudella

Tuore nuorille suunnattu kyselytutkimus vahvistaa, että nimimerkin käyttäminen heikentää nuorten harkintakykyä netissä. Kolmannes vastaajista myönsi loukanneensa muita anonyymeillä kommenteillaan.

internet
Nimetöntä huutelua netissä
Yle

Nimimerkillä toimiminen vaikuttaa merkittävästi nuorten harkintaan sosiaalisessa mediassa ja netissä.

Asia käy ilmi tuoreesta Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluiden tilaamasta kyselytutkimuksesta, johon vastasi noin 3 200 nuorta eri puolilta Suomea.

Nuoret olivat iältään 13-29 -vuotiaita, noin 70-prosenttisesti naisia.

Vastaajista vain hieman yli puolet kertoi käyttävänsä selvää harkintaa sosiaalisen median palveluissa, jos suojana oli nimimerkki.

Huomattavasti enemmän omia sanomisia puntaroidaan, jos esiinnytään omalla nimellä.

Noin kolmannes kyselytutkimuksen nuorista myönsi, että on loukannut tai saattanut loukata muita ihmisiä sosiaalisessa mediassa anonyymisti esittämillään kommenteilla.

Yksi vastaajista peräänkuuluttikin nettiin käytöstapoja, vihanhallintaa, nöyryyttä ja muiden mielipiteiden kunnioitusta.

Somea oppitunneille?

Rajat oikean ja väärän välillä hämärtyvät helposti nettimaailmassa. Tutkimuksen mukaan yli puolet nuorista haluaisivatkin sosiaalisen median oppiaineeksi kouluihin.

Vastaajat toivoivat, että heille opetettaisiin miten sosiaalisessa mediassa kannattaa toimia ja millaista tietoa netistä kannattaa jakaa.

Pitäisi opettaa, että kaikki mitä nettiin laitetaan, pysyy siellä.

Tutkimukseen osallistunut nuori

Sosiaalisen median kouluopetus jakoi mielipiteitä Oulun keskustasta tavoitettujen nuorten keskuudessa.

- Netissä esiintyy kauhean paljon kiusaamista. Se olisi hyvä opettaa koulussakin ihmisille, miten sosiaalisessa mediassa pitäisi käyttäytyä, muutama 13-vuotias sanoi.

Eräs vanhempi poika ei puolestaan uskonut, että kouluopetuksesta olisi hyötyä, ja yksi tyttö oli sitä mieltä, että haittojen lisäksi myös sosiaalisen median hyödyt kannattaisi käydä kouluissa läpi.

Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluiden suunnittelupäällikkö pitää ajatusta hyvänä.

- Netin käyttäminen alkaa varmaan hiljalleen olla kansalaistaito, sillä palvelut siirtyvät verkkoon yhä voimakkaammin. Sosiaalinen media voisi olla kouluihin hyvä oppiaine, Jarmo Laitinen sanoo.

"Se, jolla on eniten tykkääjiä, johtaa imperiumia myös reaalielämässä"

Nykypäivän nuoret (minä niihin mukaan luettuna) käyttävät liikaa sosiaalista mediaa. Se syö suuren osan ajasta ja ei oikeastaan anna paljoa. Ihmisistä tulee uteliaita tirkistelijöitä ja maailmankuva kääntyy vielä egoistisemmaksi.

Tutkimukseen osallistunut nuori

Tutkimuksen mukaan noin 18-vuotias keskivertonuori käyttää sosiaalista mediaa jopa 14-18 tuntia viikossa.

Kokemukset eivät kuitenkaan aina ole auvoisia: sosiaalinen media koukuttaa liikaa, vie kaiken vapaa-ajan ja luo nuorille paineita.

Erään nuoren mielestä maailmankuva vääristyy somessa ja ihmisistä tulee siellä egoistisia tirkistelijöitä. Toinen puolestaan toivoi jo saavansa töitä; sen myötä netissä ei tulisi roikuttua niin paljon.

Suurin osa, yli 90 prosenttia nuorista, kertoi käyttävänsä sosiaalisen median palveluita siksi, että voisi keskustella ystäviensä kanssa. Noin 80 prosenttia myönsi puolestaan, että siitä on tullut vain tapa.

"Nuoret käyttävät liikaa sosiaalista mediaa ja siitä on tullut vallan väline. Se, jolla on eniten tykkääjiä ja seuraajia, johtaa imperiumia myös reaalielämässä", yksi nuorista huomauttaa.

Toisaalta sosiaalinen media myös täydentää ja rikastaa monen nuoren elämää.

Nuorten palveluja älypuhelimiin

Staattiset internetsivut eivät enää tavoita niitä nuoria, joita me haluamme tavoittaa.

Jarmo Laitinen

Oulun kaupunki tilasi nuorten sosiaalisen median käyttöä kartoittavan kyselytutkimuksen, jotta nuoret opittaisiin tavoittamaan netistä nykyistä paremmin ja heitä voitaisiin tarvittaessa auttaa.

- Me huomasimme, että staattiset internetsivut eivät enää tavoita niitä nuoria, joita me haluamme tavoittaa. Halusimme tämän tutkimuksen myötä selvittää, missä he liikkuvat ja minkälaisia sosiaalisen median yhteisöjä he käyttävät, suunnittelupäällikkö Jarmo Laitinen avaa.

Tutkimustulokset aiotaan pistää Oulussa hiljalleen käytäntöön.

- Me alamme katsoa, millä lailla meidän tulisi jatkossa hyödyntää sosiaalisen median ympäristöjä eri palveluissamme. Kyselytutkimuksen mukaan esimerkiksi nuorista jopa 75 prosenttia käyttää sosiaalista mediaa älypuhelimien kautta. Meidän pitää todella pohtia, täytyykö mobiililaitteet huomioida paremmin nuorille suunnatuissa palveluissa.