Vaivaispoika saa alkuperäisen asunsa Lapualla

Restauroinnin yhteydessä Lapuan tuomiokirkon vaivaispoika maalataan alkuperäistyyppisillä väreillä. Alunperin vaivaispojan käsi oli ojennettuna suoraksi, mutta ilkivallan takia se muutettiin kulkemaan vartaloa pitkin. Vaivaispoika on vuodelta 1837.

Kotimaa
Anni Lehtimäki ja Liisukka Oksa
Lapuan tuomiokirkon vaivaispoika saa uutta maaliaOlli Koski / Yle Pohjanmaa

Lapuan tuomiokirkon vaivaispoika on ollut monta vuotta poissa käytöstä. Vaivaispoikaa on korjattu vuodesta 2004 alkaen. Seinäjoen ammattikorkeakoulu otti korjauksen harteilleen vuonna 2010 ja valmista pitäisi olla loppukesällä.

- Sanotaanko näin, että Vaivaispoika alkaa olla hahmollaan. Pohjamaalaus on nyt saatu valmiiksi ja pintamaaleja odotellaan, kertoo palveluvastaava Anni Lehtimäki Seinäjoen ammattikorkeakoulun konservoinnin yksiköstä.

Maalit tilattiin Saksasta

Maalaustyötä tehnyt Liisukka Oksa kehuu urakkaa mielenkiintoiseksi. Museovirasto on toivonut alkuperäistyyppisten maalien käyttöä.

- Taustalla on vanhojen värien pitkä tutkimus. Vanhoista maaleista löytyi vaarallisiakin aineita, muun muassa lyijyä, ja sen takia näitä maaleja ei myydä Suomessa. Saksassa niitä kuitenkin myydään restaurointitarkoituksiin, Oksa sanoo.

Tavoitteena alkuperäiset värit

Uusien maalien pigmentit on valittu tarkkojen tutkimusten perusteella.

- Sinistä, punaista, vihreää ja keltaista. Pääväreistä punainen on lyijynpunaista, sitten on sinooperia ja vaaleammissa väreissä on lyijynvalkoista. Musta on nokimustaa. Kaikki pigmentit ovat sellaisia mitä on aikanaan käytetty, Liisukka Oksa sanoo.

- Vanhoja maaleja on tutkittu pitkään ja hartaasti. Pieniä hippuja tukimme stereomikroskoopilla. Myös Seinäjoen ammattikorkeakoulun tekniikan yksikkö on auttanut pyyhkäisyelektronimikroskoopilla. Monta eri palikkaa yhdistämällä olemme päässeet näihin komponentteihin mitä nyt käytetään, Anni Lehtimäki jatkaa.

Hankala sijainti

Nykyisellä paikallaan vaivaispoika on altis ilkivallalle. Alkuperäinen ojennettu käsi onkin muutettu kulkemaan suorana kylkeä pitkin.

- Sijainti kadun reunassa on aiheuttanut sen, että joku on siihen aikojen kuluessa purkanut kiukkuaan ja käsi on väännetty poikki useampaan kertaan. Siksi on mietitty kannattaako kättä enää muuttaa alkuperäiseen lanttia anovaan asentoon. Pitkän harkinnan jälkeen se päätettiin jättää suoraksi, vaikka se ei olekaan alkuperäinen asento, Lehtimäki sanoo.

Valmista pitäisi olla heinäkuun lopussa

Valmistumisajankohta on vielä hieman epävarma, mutta alkuperäinen aikataulu näyttää heinäkuuta.

- Säät ratkaisevat konservointityön valmistumisen. Säiden mukaan päästään maalaamaan ja säästä myös riippuu myös niiden kuivuminen. Toisaalta tällainen teos ei ole koskaan valmis, vaan siitä on pidettävä huolta jatkossakin, Anne Lehtimäki päättää.