Vesille lähdetään innolla, mutta riittämättömin tiedoin

Perinteistä merikorttia osaa lukea harva. Sen sijaan uudet veneilijät luottavat elektronisiin navigaattoreihin. Jos laite ei toimi, ollaan pulassa.

Kotimaa
Moottorivene vesillä ja rantakallio etualalla.
Yle / Onni Aaltonen

Veneilyn suosion kasvu näkyy yhä lisääntyvinä vaaratilanteina vesillä.

Uusia veneilijöitä on viime vuosina tullut paljon lisää, mutta sääntöihin ei malteta perehtyä, Suomen Purjehduksen ja Veneilyn veneilytoimikunnan puheenjohtaja Harri Sane sanoo.

Hänen mukaansa veneilijät luottavat navigoinnissa liikaa teknisiin laitteisiin kuten gps:ään eivätkä osaa lukea perinteisiä merikortteja.

- On helppo ostaa vene sekä gps ja lähteä järvelle tai merelle sen tarkemmin asiaan perehtymättä. Sitten, kun navigaattorista loppuu akku tai sitä ei osata käyttää, ollaan sormi suussa.

Tunne veneesi ja sijaintisi

Jokaisen veneilijän pitäisi opetella ainakin perusteita. Oma vene on tunnettava. Harri Sanen mukaan esimerkiksi pienet tekniset ongelmat pitäisi pystyä ratkaisemaan itse eikä aina turvautua ulkopuoliseen apuun.

- Toinen tärkeä seikka on sijainnin tuntemus. Kipparin ykköstehtävä on tietää, missä on.

Kipparin ykköstehtävä on tietää, missä on.

Harri Sane

Harri Sane pitää ongelmallisena myös sitä, että toisia veneilijöitä ei kunnioiteta tai huomioida riittävästi. Kapeissa kanavissa ohitellaan ja kiilataan samaan tyyliin kuin maantieliikenteessä.

Veneilyn asiantuntijan mukaan veneilijän kannattaa miettiä kahta asiaa.

- Älä ole toisen tiellä äläkä törmää mihinkään.

Toisaalta, kyllä veneilijät jotain ovat oppineetkin. Esimerkiksi pelastusliivit näkyvät useamman kipparin ja matkustajan päällä takavuosiin verrattuna.