Hyppää sisältöön

Maistuuko lempimakkarasi erilaiselta kuin ennen? Siihen voi olla syynsä

Lihatalot muuttavat ruokamakkaroiden reseptejä aika ajoin. Makkaroiden kulutus on laskussa.

Kuva: Yle

Mikäli lempimakkara maistuu erilaiselta kuin viime kesänä, ei syy ole välttämättä maistajan suussa. Elintarvikeyritykset päivittävät silloin tällöin grillimakkaroiden ja muiden ruokamakkaroiden reseptejä tiedottamatta asiasta sen tarkemmin.

Poutun toimitusjohtajan Pekka Kososen mukaan reseptejä rukataan uusiksi esimerkiksi muuttuvan lainsäädännön vuoksi.

- Esimerkiksi Kannuswursti-makkarasta löytyy sen 50-vuotisen matkan varrelta varmaan 20 reseptiä, Kosonen sanoo.

Eniten elintarviketyritysten tekemisiä ohjaavat kuitenkin kuluttajien mieltymykset. Kososen mukaan viime aikoina on pyritty kuluttajien tahdosta luopumaan glutamaatin käytöstä sekä e-koodeista.

- Pyrimme kuitenkin tekemään muutokset niin, etteivät ne vaikuttaisi tuotteen makuun, Kosonen sanoo.

Kososen mukaan ruokamakkaroiden trendi on nyt lihapitoisuuden kasvattaminen. A-luokan makkarat ovat hänen mukaansa selvästi kasvattaneet myyntiosuuttaan.

Poutulla myös grillimakkaroissa lihaisten makkaroiden menekki on niin sanottuja jauhomakkaroita parempi.

Lihatiedotuksen toiminnanjohtajan Riitta Stirkkisen mukaan lihapitoisuus on suomalaiselle kuitenkin vasta neljänneksi tärkein valintakriteeri makkaraa ostettaessa.

Eniten ostopäätökseen vaikuttaa makkaran hinta.

Makkaroiden kulutus on kuitenkin ollut viime vuosina laskussa Viime vuonna elintarviketeollisuus toimitti kauppoihin noin 9,5 miljoona kiloa grillimakkaroita, kun vuonna 2011 kauppoihin toimitettiin 10,5 miljoonaa kiloa.

Luvut ovat peräisin Suomen Elintarviketeollisuuden tietopalvelun ja Analyse 2:n SELMA-seurantapalvelusta.