Suomalaisten nousevien muotisuunnittelijoiden töitä on vaikea ostaa Suomesta

Laitinen, Satu Maaranen, Finsk, Terhi Pölkki, Saara Lepokorpi - Suomalaisten kehuttujen muotisuunnittelijoiden töitä löytyy vain harvoista kaupoista kotimaasta. Aasiassa, Pariisissa, Lontoossa ja New Yorkissa kauppoja on enemmän. Moni suunnittelija tähtää nimittäin alusta lähtien kansainvälisille markkinoille.

kulttuuri
Kenkiä ja kassi.
Yle

Suomalaisilta muotisuunnittelijoilta vaaditaan pitkää kokemusta pärjätäkseen kotimaassaan.

Tällaiseen asemaan Marimekkoa pienemmistä merkeistä ovat päässeet muun muassa Samuji, Minna Parikka ja Lumi.

Nousevien muotisuunnittelijoiden töitä on hankalampi ostaa Suomesta.

Juuri Ranskassa Hyères-palkitun Satu Maarasen kädenjälki näkyy Marimekolla, mutta palkittuja vaatteita saa vain tilaustöinä suunnittelijalta.

Pre Helsinki -muotiviikolla mukana olleen Saara Lepokorven vaatteita voi löytää parista liikkeestä. Ja Ranskassa aiemmin Hyères-kunniamaininnan saaneen Tuomas Laitisen suunnittelemaa Laitinen-mallistoa myy vain yksi liike Helsingissä.

Laitisen myyntiä koordinoidaan Pariisista.

- Mutta Eurooppakin on aika pieni tekijä. Markkinat ovat Aasiassa, esimerkiksi Koreassa ja Kiinassa, kertoo Tuomas Laitinen puhelimitse Pariisista miesten muotiviikoilta.

Merta edemmäs kalaan

Terhi Pölkki.
Kenkäsuunnittelija Terhi Pölkin mielestä ulkomaiden markkinat ovat elinehto muotisuunnittelijalle Suomessa.Yle

Tuomas Laitisen tapaan osa suunnittelijoista on suuntautunut pääosin ulkomaille.

Esimerkiksi kenkäsuunnittelija Julia Lundstenin kenkämerkki Finskin nettikauppakin on Englannissa. Suunnitelija myös asuu ja työskentelee Lontoossa.

Kaksi vuotta yrittäjänä toiminut kenkäsuunnittelija Terhi Pölkki kertoo miksi: markkinat ovat enimmäkseen muualla.

- Suomi on tunnetusti pieni maa. Pienelle muotimerkille on elinehto lähteä alusta lähtien merta edemmäs kalaan.

Terhi Pölkki avasi keväällä liikkeen Helsinkiin. Kaksi vuotta yrittäjänä toiminut suunnittelija myy tuotteitaan muutaman liikkeen kautta Suomessa, mutta kasvu on muualla.

Kenkiä on esitelty New Yorkissa ja Pariisissa. Pölkki avaa liikkeen syksyllä Japaniin.

- Oikeastaan jo ensimmäisen malliston kanssa oli selvää, että lähdetään ulkomaille. Jotta yritys voi kasvaa ja mallistot laajentua, täytyy tähdätä ulkomaille.

Näkyvyyttä yritetään saada Suomessakin

Naisten kesävaatteita Stockmannilla.
Helsingin Stockmann ottaa vuosittain myyntiin myös pienempiä kotimaisia vaatemerkkejä.Yle

Osa nousevista muotimerkeistä tähtää saatavuuteen myös Suomessa.

R/H-merkillä on oma nettikauppansa, kaksi liikettä Helsingissä ja nyt tänä keväänä mallisto on päässyt myyntiin myös Helsingin keskustan Stockmannille.

Stockmannilla on esillä pieni joukko myös Tiia Vanhatapion, Ivana Helsingin ja Katri Niskasen vaatteita.

- Olemme tehneet tätä kymmenisen vuotta, että nostamme näitä kotimaisia merkkejä myös esille, sanoo naistenvaateosaston myyntipäälikkö Anneli Kopponen Helsingin keskustan Stockmannilta.

Ale-rekeillä vaatteita on kuitenkin jäljellä mallistoista vielä paljon.

Kopponen kertoo, että Stockmannin myyntiin on vaikea päästä ja menekki pienille muotipiireille ei riitä.

- Halutaan antaa mahdollisuus näille merkeille tulla tunnetuiksi myös Suomessa. Näistä kotimaisista suunnittelijoistahan moni on jo hyvin tunnettu ulkomailla. Tosin lopulta se on eurot, jotka tässä määräävät, että jäävätkö he meidän myyntiimme vai ei.