Nelivuotias bussifani komistaa loppukesästä starttaavaa sähköbussia

Lahdessa otetaan loppukesästä käyttöön ensimmäinen sähköbussi, joka viilettää reitillä eteenpäin jopa kolmen minuutin pikalatauksilla. Bussiyhtiön mannekiiniksi pääsi neljävuotias Lukas, joka tuntee niin bussit kuin kuljettajatkin nimeltä.

liikenne
Lukas Pirhonen
Lukas Pirhonen, nelivuotias mannekiini, pääsi ensimmäisten joukossa kurkkaamaan uutta sähköbussia. LADEC Oy

Lahden ensimmäinen sähköbussi aloittaa liikennöinnin loppukesällä.

Dieselkäyttöisestä sähköllä toimivaksi muutetun linja-auton tekniikan on toimittanut nuori lahtelaisyritys Movekon. Ennen vakituista reittiliikennettä sähköbussi on kuukauden ajan koekäytössä Hyvinkään asuntomessuilla.

Sähkökäyttöisen linja-auton energiakustannukset ovat reilusti alle puolet dieselbussin vastaavista. Täysillä akuilla sähköbussi kulkee 120 kilometriä. Se ei kuitenkaan riitä koko päivän ajoihin. Päätepysäkeille suunnitellaankin pikalatureita.

- Se ajetaan latauspisteen alle, josta se saa pikalatauksen. Se seisoo siinä kolmisen minuuttia ja ottaa virtaa. Sillä periaatteessa pitäisi pystyä ajamaan ihan jatkuvasti. Bussi on lähestulkoon saasteeton ja meluton, kertoo Reissu Ruodin hallituksen puheenjohtaja Jukka Ruoti.

Se seisoo siinä kolmisen minuuttia ja ottaa virtaa.

Reissu Ruodin hallituksen puheenjohtaja Jukka Ruoti

Nuoren pojan into riitti bussin kylkeen asti

Neljävuotias Lukas Pirhonen on innokas bussimies. Nuori herra tuntee niin kotitalon ohi ajavat linja-autot kuin niiden kuljettajatkin nimeltä. Dieselbussien meteli ei kuitenkaan miellytä Lukasta.

- Välillä ne pitää kovaa ääntä.

Tieto Lukaksen linja-autoinnostuksesta kiiri reittiä liikennöivän Reissu Ruodin talleille asti ja Lukas valittiinkin yhtiön sähköbussin mannekiiniksi. Nyt Lukaksen kuva koristaa linja-auton kylkeä.

No kun kääntää rattia, shiuuuu, niin se ajaa tosi kovaa.

Nelivuotias Lukas

Virtaa sähköbussiliikenteen aloittamiseen antoi pari vuotta sitten seudullinen kehitysyhtiö. Se etsi paikalliselle startup-yritykselle asiakkaita, kertoo Kati Tuominen Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy:stä.

- Ladecilla oli hautomissa silloin tämmöisiä konversioteknologiatoimittajia ja sitten lähdettiin keskustelemaan paikallisten liikennöitsijöiden kanssa ja hakemaan tämmöistä rohkeaa liikennöitsijää.

Bussifani Lukas tietää nuoresta iästään huolimatta, miten bussi toimii.

- No kun kääntää rattia, shiuuuu, niin se ajaa tosi kovaa, Lukas selittää.