1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Kuvajournalistit etsivät toisistaan turvaa

Suomeen perustetaan lähitulevaisuudessa todennäköisesti uusia, itsenäisiä valokuvaajien ryhmiä. Kuvajournalistien 11-kollektiivi syntyi vastalauseena mediatalojen palkkio- ja julkaisupolitiikalle.

Arttu Muukkonen Kuva: Yle

Helsinkiläisen kerrostalon vintillä on käynnissä erikoinen näytelmä.

Kattopalkkeihin on ripustettu vedellä täytettyjä muovipulloja, jotka on jäädytetty pakastimessa.

Menossa on jääkiipeilyharjoitukset, joita Arttu Muukkonen kuvaa relaa.com-sivustolle.

– Harrastan itsekin outdoor-lajeja. Olen pitkään miettinyt, mikä johtaa siihen, että kotikin alkaa muotoutua harrastuksen mukaan.

Arttu Muukkonen on yksi yhdestätoista valokuvaajasta, jotka perustivat itsenäisen ryhmän, 11-kollektiivin, dokumentaarisen valokuvauksen ympärille.

Idea syntyi Tampereen yliopistossa, kun tulevat kuvajournalistit kyllästyivät mediatalojen sanelupolitiikkaan tekijänoikeus- ja palkkioasioissa.

– Mediatalojen älyttömät sopimukset olivat tosi iso syy siihen, että halusimme alkaa tehdä itse, jotta meille jää vaikutusvalta siihen, missä kuviamme on, kenelle ne myydään ja millä oikeuksilla. Totesimme, että muita väyliä ei enää ole, Muukkonen kertoo.

Photo Raw näyttää tietä

Laadukkaan kuvajournalismin äänitorveksi syntynyttä erikoisjulkaisua, Photo Raw -lehteä, on tehty talkoohengessä jo kuusi vuotta.

Kotimaisten artistien kookkaat valokuvasuurennokset kiertävät toimituksen seiniä Helsingin Sörnäisissä.

Photo Raw tunnetaan pitkistä kuvasarjoista, joita valokuvaajat ympäri maailmaa antavat julkaisun käyttöön.

 – Väittäisin, että lehdellä on oma osuutensa siihen, että valokuva on kehittynyt Suomessa, nimenomaan dokumentaarinen valokuva ja kuvajournalismi, päätoimittaja Hannamari Shakya toteaa.

Photo Raw -lehden päätoimittaja Hannamari Shakya kertoo, että lehdestä ilmestyy ensi vuonna sekä suomenkielinen että englanninkielinen versio. Kuva: Yle

Photo Raw tunnetaan valokuvaajien kesken kansainvälisesti ja neljästi vuodessa ilmestyvä lehti saa lukijapalautetta myös maailmalta. Julkaisulla on ranskalainen agentti, joka yrittää avata lehdelle markkinoita ulkomailla.

– Muutamme lehteä ensi vuonna niin, että siitä ilmestyy sekä suomenkielinen että englanninkielinen versio. Nyt lehti on tehty kaksikielisenä, mikä ei ole paras vaihtoehto, Shakya kertoo.

11-kollektiivi hakeutui kriisiin

11-kollektiivi palkittiin keväällä mittavalla Patricia Seppälän säätiön kuvajournalistipalkinnolla. Se oli ensimmäinen kerta, kun tunnustus annettiin nuoren polven kuvaajille.

Palkittu ryhmä esitteli viime keväänä ensimmäisen projektinsa, SUOMI/FINLAND-kuvasarjan, jossa aiemmin maailmalta aiheita etsineet kuvajournalistit valitsivatkin aiheekseen Suomen ja sen monenkirjavat ihmiset.

Arttu Muukkonen haluaa kuvaajana näyttää ihmisille myös sen, mitä etulinjan takana tapahtuu. Kuva: Yle

Nyt ryhmä työskentelee kriisi-projektin parissa.

– Perusuutistoimistojen kuvavirta on tosi yksipuolista ja oikeastaan pelkkää etulinjaa. Kriisit vaikuttavat yleensä paljon laajemmin kuin pelkästään siinä sotivien joukkojen kesken. Haluamme näyttää kuvaajina myös sitä, mitä tapahtuu etulinjan takana. Miten kriisi vaikuttaa tavallisten ihmisten arkeen, Muukkonen kertoo.

Photo Raw -lehden päätoimittaja harmittelee valokuvaajien ja valokuvan aseman heikentymistä Suomessa.

– Tilanne on ongelmallinen tällä hetkellä. Valokuvaa ja valokuvaajaa ei arvosteta niin kuin pitäisi. Tilanne on kiusallinen ja hankala tekijöille, sillä moni hyvä valokuvaaja ei ansaitse leipäänsä tällä työllä enää, Hannamari Shakya muistuttaa.

On todennäköistä, että Suomeen syntyy lähitulevaisuudessa uusia 11-kollektiivin kaltaisia ryhmittymiä.