Operaattorit veloittavat paperista yhä enemmän: Puhelinlaskusta jopa kolme euroa

Monet teleoperaattorit perivät paperilaskusta erillistä maksua. Kuluttaja-asiamies on vienyt yhden yrityksistä markkinaoikeuteen.

Kotimaa
Paperilasku.
Tiina Jutila / Yle

Teleoperaattorit ohjaavat kovalla kädellä asiakkaitaan siirtymään sähköiseen laskutukseen.

Heinäkuun alusta lähtien Soneran asiakkaat joutuvat maksamaan paperilaskusta 2,90 euroa. Sonera veloitti paperilaskusta erillistä hintaa jo aiemmin, mutta euron nykyistä vähemmän.

Yritys perustelee laskun maksullisuutta ympäristöystävällisyydellä.

- Haluamme panostaa kestävään kehitykseen. Paperilaskujen lähettäminen, tulostaminen ja kuljettaminen kuormittaa ympäristöä, Soneran yritysasiakkaiden laskuttamisesta vastaava Esa Taipale sanoo.

Elisa ja Saunalahti veloittavat asiakkailtaan paperilaskusta 1,90 euroa. Maksun perusteena on sähköisen laskun kätevyys.

- Haluamme kannustaa ihmisiä meidän mielestämme myös heille parempaan ja helpompaan sähköiseen laskuun, Elisan liiketoimintajohtaja Matias Castrénkertoo.

Poikkeus teleoperaattoreiden joukossa on DNA, joka veloittaa paperilaskusta 1,90 euron lisämaksua ainoastaan älyliittymäasiakkailta. Heitä on DNA:n asiakkaista muutama prosentti.

Kuluttajaliiketoiminnan johtajan Pekka Väisäsen mukaan paperilasku on muuten maksuton kaikille asiakkaille.

Sähköinen lasku on teleoperaattorille halvempi

Teleoperaattoreille sähköinen laskutus on huomattavasti paperista edullisempaa. Tarkkoja lukuja ne eivät kuitenkaan halua antaa.

- Meillä on paljon laskuja ja laskutettavia, joten volyymit ovat isoja. Lähetämme miljoonia laskuja vuodessa, joten niistä kertyy merkittävä summa, sanoo DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen.

Elisalla ja Soneralla enemmistö kuluttajista maksaa laskunsa sähköisesti, mutta DNA:n asiakkaista ylivoimaisesti suurin osa suosii paperilaskua.

- Emme ole tehneet vanhoille asiakkaille pakkosiirtoja paperilaskusta sähköiseen laskuun ja olemme saaneet paljon myönteistä palautetta maksuttomasta paperilaskustamme. Uusmyynnissä tosin suurin osa valitsee sähköisen laskun, Väisänen sanoo.

Maksuhäiriöisillä vaikeuksia siirtyä sähköiseen laskutukseen

Kuluttaja-asiamies on saanut jo useamman vuoden ajan yhteydenottoja kuluttajilta, jotka valittavat teleoperaattoreiden maksullisesta paperilaskusta.

Kuluttajaviraston lakimiehen Paula Hannulan mielestä sähköiseen laskutukseen siirtyminen on sinänsä kannatettavaa, mutta teleoperaattoreiden tavat edistää sitä ovat kyseenalaisia.

Hannulan mukaan teleoperaattoreiden pitäisi huomioida myös ne asiakasryhmät, jotka eivät pysty siirtymään sähköisten palveluiden käyttäjiksi.

Hän huomauttaa, että verkkopankkitunnukset eivät kuulu laissa turvattuun peruspankkipalveluun eikä kaikilla ole lakisääteistä oikeutta saada verkkopankkitunnuksia.

- Yksi suuri ryhmä, jolla on vaikeuksia saada verkkopankkitunnuksia ovat henkilöt, joilla on maksuhäiriömerkintojä. Ja se on suuri ryhmä kuluttajia. Lisäksi iäkkäillä voi olla rajoitteita tai puutteita taidoissa käyttää sähköisiä palveluja, Hannula sanoo.

Kuluttaja-asiamies on vienyt Elisan markkinaoikeuteen puhelinliittymän maksullisen paperilaskun vuoksi.

Markkinaoikeudesta odotetaan vuoden sisällä ennakkoratkaisua siitä, saako puhelinliittymän paperilaskusta veloittaa erillisen maksun.