Kurun höyrykonetta voi ihailla Mustalahden satamassa

Höyrylaiva Kuru aloitti kulkunsa Tampereen Näsijärvellä vuonna 1915. Laivaa vei eteenpäin höyrykone, joka on nyt kunnostettu ja asetettu kaikkien nähtäville.

tekniikka
Kuru laivan höyrykone Mustanlahden satamassa
Marjut Suomi / Yle

Höyrykone valmistettiin tamperelaisella konepajalla ja pääsi käyttöön heti, kun Kuru ryhtyi kyntämään Näsijärveä. Kuru oli aikanaan voimakkain sisävesillä kulkenut matkustaja-alus.

Vuonna 1929 laiva upposi myrskyssä Siilinkarin luona. Onnettomuudessa hukkui kaikkiaan 138 ihmistä. Vielä samana vuonna laiva ja sen mukana höyrykone nostettiin Näsijärven pohjasta. Kuru kunnostettiin, ja höyrykone sai tehdä laivalla töitä vielä kymmenen vuotta.

Myöhemmin höyrykone oli teollisuuden käytössä sahoilla ja puunjalostusteollisuudessa. Höyrykone saatiin Alavuden Puunjalostustehtaalta Tampereen museoiden kokoelmiin vuonna 1992.

Höyrykone kunnostettiin konservaattoreiden valvonnassa. Yhteistyössä olivat mukana satamatoimisto, Neontekniikka Oy, Buccaneer ltd, Tampereen museot ja tamperelaiset veneilyn harrastajat.

Tampereen Mustalahden satamassa voi Kurun höyrykoneen lisäksi tutustua myös Höyrylaiva Pohjolan höyrykoneeseen.