Suositko sähköistä e-laskua vai pitäydytkö perinteisessä paperissa?

Teleoperaattorit ohjaavat laskun hinnan korotuksilla asiakkaitaan siirtymään sähköiseen laskutukseen. Suurin osa yrityksistä tarjoaa perinteistä paperilaskua korvaamaan sähköisen e-laskun, joka saapuu esimerkiksi verkkopankkiin tai sähköpostitse. Kumpaa laskumuotoa suosit ja miksi?

Osallistu
Kuvassa Itellan verkkosivujen verkkolasku-info
Itellan verkkosivut

Paperilaskun hinta kipuaa. Heinäkuun alusta lähtien Soneran asiakkaat joutuvat maksamaan paperilaskusta 2,90 euroa. Yritys perustelee laskun maksullisuutta ympäristöystävällisyydellä.

Teleoperaattoreille sähköinen laskutus on huomattavasti paperista edullisempaa, mutta tarkkoja lukuja ne eivät tarjoa.

Ympäristöystävällinen e-lasku kuumentaa kuitenkin kuluttajien tuntemuksia. Kuluttaja-asiamies on saanut jo useamman vuoden ajan yhteydenottoja kuluttajilta, jotka valittavat teleoperaattoreiden maksullisesta paperilaskusta.

Kuluttajaviraston lakimiehen Paula Hannulan mukaan teleoperaattoreiden pitäisi huomioida myös ne asiakasryhmät, jotka eivät pysty siirtymään sähköisten palveluiden käyttäjiksi. Markkinaoikeudesta odotetaan vuoden sisällä ennakkoratkaisua siitä, saako puhelinliittymän paperilaskusta veloittaa erillisen maksun.

Oletko sinä valmis maksamaan kotiin toimitetusta paperilaskusta? Haluatko laskusi yhä paperimuodossa vai oletko siirtynyt e-laskuihin? Vaikuttaako laskun muoto siihen, miten laskujasi hallinnoit? Mitkä ovat e-laskun plussat ja miinukset?