Suomen ensimmäinen auto on 100-vuotias

Ensimmäinen Suomessa valmistettu auto on jo 100-vuotias. Mynämäellä rakennettu auto on ainut laatuaan. Auto viettää juhlavuottaan Uudenkaupungin automuseossa.

Kotimaa
Suomen vanhin auto korvensuun mynämäellä valmistettu
Tuuli Mattila / Yle

Suomen vanhimman auton valmistus aloitettiin jo vuonna 1910. Auto valmistettiin Mynämäellä korvensuun maataloustehtaassa, noin 30 kilometrin päässä Uudenkaupungin automuseosta.

- Vuoden 1910 paikkeilla Mynämäen tehtaanjohtaja Frank Lindström päätti, että nyt rakennetaan auto. Sarjatuotannosta ei kuitenkaan ollut kyse, vaan yhden auton valmistuksesta. Johtaja kokosi porukan ammattimiehiä kokoon. Johtajalle oli hyvin tärkeää, että suurin osa autosta tehtiin kotimaassa. Vain renkaat, taka-akselilaakerit ja magnetoketjut hankittiin muualta, Uudenkaupungin automuseon johtaja Ilkka Ruohonen kertoo.

Johtajalle oli hyvin tärkeää, että suurin osa autosta tehtiin kotimaassa.

Ilkka Ruohonen

Pääasiassa tehtaalla valmistettiin maatalouskoneita. Mikäli tehtaalla oli hiljaisempaa, ammattimiehet pakersivat auton parissa. Auton valmistus kesti kolme vuotta.

- Työporukkaan kuului eri alojen ammattimiehiä. Tarina kertoo, että yksi näistä miehistä olisi jopa osannut ajaa autoa. Kaikki työmiehet olivat kuitenkin nähneet auton. Lindström tunnettiin tekniikan miehenä. Aina kun hän oli jossain liikenteessä, hänellä oli muistiinpanovälineet mukana. Sitä kautta idea auton rakentamisestakin varmaan syntyi, Ruohonen pohtii.

Hiljaa eteenpäin petrolin voimalla

Mynämäellä valmistetun auton moottori on kaksisylinterinen ilmajäähdytteinen nelitahtimoottori. Tehoja moottorissa on 10 hevosvoimaa ja auto kävi petrolilla. Moottori saatettiin bensiinipulan aikana kuitenkin käynnistää petrolista ja eetteristä sekoitetulla aineellla. Bensiini ostettiin tuolloin vielä apteekista. Vaihteita autossa on kolme eteen ja yksi taakse.

Auto kulki noin 30- 40 kilometrin tuntinopeudella.

Ilkka Ruohonen

- Ensimmäinen matka autolla on tehty tammikuussa vuonna 1913. Tuolloin tehtailija Lindström ajoi autolla jäitä pitkin Turkuun. Säätilatietojen perusteella tiedämme, että tuolloin oli vähäluminen talvi. Jää on ollut sopiva. Teitä ei silloin aurattu. Talvella ajettiin jäitä pitkin. Auto kulki noin 30- 40 kilometrin tuntinopeudella, Ruohonen jatkaa.

Turussa oli arviolta kymmenkunta autoa vuonna 1910. Vuonna 1914 koko maassa oli noin 900 autoa.