Näin sujuu koeajo vanhalla venäläisellä sotilasmaasturilla

"Jos rättikatto otetaan pois, tämä on sellainen kruisailuauto, että tyttöjä olisi jonossa tulossa kyytiin", varoittaa Risto Lappalainen venäläisen UAZ-maastoauton vetovoimasta liikenteessä.

liikenne
Mies esittelee vanhaa venäläistä sotilasajoneuvoa.
Sotamies Risto Lappalainen vei meidät koeajelulle vanhalla venäläisellä sotilasmaasturilla, UAZ-469:llä.

"Herra kapteeni, 23-vuotias rättikatto-Kosyreva Venäjän Uljanovskista ilmoittautuu tänne Sotaveteraanimuseon palvelukseen", kajauttaa kuuluvalla äänellä Risto Lappalainen.

Kuopion Sotaveteraanimuseoon kesän vetonaulaksi hankittu 23-vuotias "kaunokainen" on malliltaan UAZ-469, venäläinen sotilasmaasturi. Niitä käytettiin aikanaan myös Suomen puolustusvoimissa vuosikymmenien ajan.

- Tämä on vielä yleinen Venäjällä, mutta meillä Suomessa sen taru loppui 1990-luvulla. Näitä oli Suomessa rekisterissä vuonna 2007 enää kaksi kappaletta, ja veikkaan, että ne olivat offroad-ajossa. Sellaiseen tämä on huippuvehje, Lappalainen hehkuttaa.

Muuten UAZ ei ollut aivan täysi unelma-auto. Synkronoimaton vaihdelaatikko on nykykuljettajan käsissä oikukas ja varsinkin sen moottoria jouduttiin korjaamaan tiheään tahtiin.

- Kyllä tämän saa ajamalla rikki. Moottori kesti varusmieskäytössä 10 000–20 000 kilometriä. Periaatteessa sillä kyllä pääsee mihin vaan niin kauan, kun ei jää mahasta kiinni ja töppöset ei luista.

Lappalaisella liittyy venäläisiin sotilasmaastureihin myös eräs hauska tarina. Hän ajoi UAZin "isällä" GAZilla Pohjois-Savon Prikaatin viimeisen järjestyspartion lauantaina 4.5.1963. Tuolloin jouduttiin tuomaan viimeinen humalainen sotilas päävartioon ennen kuin prikaati muutti kajaaniin.

- Otettiin Ruplalta sisälle humalainen sotamies, ja kun hän vielä temppuili päivystävälle upseerille, hän sai kymmenen vuorokauden arestin.