Takuuaika saattaa joustaa kuluttajan hyväksi - jätä neuvottelu huollolle

Esimerkiksi kännyköiden ja taulutelevisioiden yleinen takuuaika on kaksi vuotta. Joillakin laitevalmistajilla takuu on vain vuosi, minkä saattaa reklamoimalla saada tuplattua. Huoltoyrittäjä vinkkaa, että neuvottelut laitevalmistajan kanssa kannattaa jättää huollolle.

tekniikka
Kuhmolainen Olli Salminen korjaa muun muassa kännyköitä.
Antti Kettumäki / Yle

Televisioiden kohdalla yleiseksi takuuajaksi on määräytynyt kaksi vuotta, mutta joillakin valmistajialla on vain vuoden takuu.

- Reklamoimalla voi saada kahden vuoden takuun, kuhmolaisen Videoklinikan yrittäjä Olli Salminen sanoo.

Laitetakuu mahdollistaa myös sen, ettei isoa televisiota tarvitse lähettää minnekään, vaan se voidaan korjata paikan päällä.

- Ensin tilataan osat ja mennään asiakkaan kotiin. Olen käynyt vaihtamassa Lieksassa asti 46-tuumaiseen televisioon paneelin, ja se onnistui nätisti, Salminen muistelee.

Kuluttajan oikeus ei lopu takuuajan umpeutumiseen

Salminen on saanut reklaimoimalla hankittua takuuseen varaosan, vaikka takuu oli jo mennyt umpeen.

Saimme 170 euron arvoisen osan takuuseen, vaikka ostopäivästä oli kulunut melkein kolme vuotta.

Olli Salminen

- Saimme 170 euron arvoisen osan takuuseen, vaikka ostopäivästä oli kulunut melkein kolme vuotta. Asiakkaan maksettavaksi jäi vain työkustannukset.

On parempi, että huolto neuvottelee laitevalmistajan kanssa mahdollisista korjausasioista.

- Jos ostaja lähtee puimaan nyrkkiä myyjälle tai maahantuojalle ja olemaan kovana, niin sieltä löytyy kovat lakimiehet. Ei kannata kovistella, vaan olla joustava ja ymmärtäväinen, niin asiat sujuu paremmin, neuvoo Salminen.

Puhelimet ovat omistajansa armoilla

Salmisen mukaan kännykän käsittelyssä pitäisi olla tarkempi. Monesti asiakkaat ovat käsitelleet puhelintaan niin kovakouraisesti, ettei se kestä.

- Aika paljon takuuhuoltoon lähetetään sellaisia puhelimia, jotka sinne ei kuulu. Puhelin on joko kastunut tai joutunut kovaan käsittelyyn. Laitteen vikatarkistus maksaa aina asiakkaalle, vaikka se ei takuuhuoltoon menisikään.

Puhelinta olisi pidettävä kuin kukkaa kämmenellä.

Puhelin saattaa kostua jopa pelkästä hiestä.

Olli Salminen

- Joillakin asiakkailla on vaikea käsittää esimerkiksi puhelimen kastuminen. Puhelin saattaa kostua jopa pelkästä hiestä, sanoo Olli Salminen.

Vialliset puhelimet lähetetään yleensä 2 - 3 kertaa huoltoon, ennen kuin puhelin vaihdetaan uuteen.

- Kustannuksia lisää se, että laitevalmistajat ovat keskittäneet huollon esimerkiksi jonnekin Keski-Euroopan maahan.

Ulkomailta ostettaessa takuuseen pitää kiinnittää tarkasti huomiota.

- Papereista kannattaa tarkistaa, missä maassa takuu on voimassa.