Kuunnelluin säveltäjä maailmalla ei ole enää Sibelius vaan Pulkkisen Ari

Joensuussa vieraillut pelisäveltäjä Ari Pulkkinen on mies Angry Birds -pelien musiikin takana. Hänen musiikkiaan on kuullut arviolta kaksi miljardia ihmistä. Nyt hän haluaa irroittaa suomalaisesta pelimusiikista hittejä maailman radiokanaville.

musiikki
Ari Pulkkinen
Yle / Lasse Laitinen

Suomalainen peliala käy tällä hetkelllä kuumana. Osa odottaa alan yrityksistä suomalaisen kansantalouden pelastajia, mutta tällä hetkellä yritysten tunnusluvut ovat moneen muuhun teollisuudenhaaraan nähden pieniä.

Ari Pulkkinen on on säveltäjä Angry Birds -pelien takana. Hänen säveltämä musiikki Angry Birds -pelisarjaan on pyörinyt korvamatona miljoonien ihmisten päissä. Tällä hetkellä miehen missio on kuitenkin tehdä suomalaisesta pelimusiikista kansainvälisiä radiohittejä tuottava teollisuudenhaara.

Mukaan tarvitaan tuottajat ja oikeita bändejä

Ari Pulkkinen

Lisää oikeita bändejä

Mukaan Tekesin rahoittamaan hankkeeseen on saatu peliteollisuuden lisäksi myös Teosto ja joukko levy-yhtiöitä.

- Pelimusiikit pitää saada pois kategoriasta pelimusiikit. Se pitää olla ammattimaisesti tuotettua musiikkia, joten mukaan tarvitaan tuottajat ja oikeita bändejä, Pulkkinen kertoo hankkeen tavoitteista Joensuussa järjestetyssä kansainvälisessä Illusion-peliseminaarissa.

Titanicista mallia

Ensimakua Pulkkisen markkinoimasta ideasta saadaan syksyllä kun joukko suomalaisia artisteja julkaisee soundtrackin ensialkuun iOS-alustalla julkaistavaan suomalaispeliin. Tarkoituksena on tehdä uskottavaa ja kunnianhimoisesti markkinoitua musiikkia.

Ei tarvita mitään pelimusiikin koulutusohjelmia.

Ari Pulkkinen

- Elokuvapuolella hyvä esimerkki tämänkaltaisesta onnistumisesta on Titanicin teemabiisi. Siinä oli hyvä original score, eli alkuperäinen soundtrack. Mutta sitten siinä oli muutama single, jotka lähtivät leviämään elokuvan julkaisun jälkeen, Pulkkinen kertoo.

Musiikki voi muuttaa pelikehitystä

Pulkkinen tekee tätä nykyä musiikkia oman yrityksensä AriTunesin kautta. Tätä ennen hän ehti toimia viisi vuotta Frozenbite-pelitalon sisäisenä musiikkivastaavana. Musiikki on nykyisin vahvasti mukana pelien tuotantoketjussa ja se voi parhaimmillaan myös muokata pelin kehitystyötä ja lopputulosta.

Onhan se ähän uskottavampaa kun on kaksi miljardia kuuntelijaa, kuin sanoo että minulla on tuossa yksi peli ja 100 fania.

Ari Pulkkinen

- Se otetaan hyvin aikaisessa vaiheessa mukaan suunnitteluun. Tein aikoinaan Frozenbiten Trine -peliin yhden kenttämusiikkibiisin, joka oli eeppisempi kuin se alunperin suunniteltu kenttä. He päättivät myös kenttää eeppisemmäksi ja lisätä sinne eeppisiä taustajuttuja sen musiikin takia.

"Koulutusohjelmia ei tarvita"

Alan tulevaisuuden hän näkee Suomessa hyvänä. Moni asia riippuu Pulkkisen mielestä oikeanlaisesta markkinoinnista.

- Ei tarvita mitään pelimusiikin koulutusohjelmia. Olen itse käynyt luennoilla ja opiskellut sitä kautta ja se on ok. Tärkeintä on, että musiikki on hyvää.

Kaksi miljardia kuulijaa ei ole Pulkkisen omien sanojen mukaan nousemaan ylimääräisiä nesteitä päähän.

- Ei ole hattuun nouissut. Tämä (maine) mahdollistaa erilaisten hankkeiden tekemisen erityisesti pelimusiikin kehittämisen kannalta. Onhan se ähän uskottavampaa kun on kaksi miljardia kuuntelijaa, kuin sanoo että minulla on tuossa yksi peli ja 100 fania.