Vaarallisten kemikaalien valvonta: konstit on, mutta niiden käyttämistä arkaillaan

Onnettomuustutkintakeskus on nyt paljon päällä. Alkajaisiksi se selvittää Vihtavuoren vaaratilanteeseen johtaneiden tapahtumien kulun. Lisäksi etsitään vastauksia siihen, ovatko viranomaiset toimineet asianmukaisesti ja onko Forcitiin kohdistunut valvonta ollut riittävää.

Kotimaa
Tiedotustilaisuus Laukaan Vihtavuoressa.
Yle

Onnettomuustutkintakeskus eli OTKES tekee turvallisuustutkimusta suuronnettomuuksien vaaratilanteista.

Laukaan Vihtavuoressa OTKES tutkii paitsi räjähdysvaaraan johtaneita tapahtumia myös viranomaisten toimia kriisitilanteessa.

- Me selvitämme tapahtumien kulun, eli mitä siellä alueella on oikeastaan tapahtunut, mitä tavaraa sinne on tuotu, millä tavalla se on kuljetettu, mistä se on peräisin ja miksi tästä räjähdeainejätteestä aiheutui tällainen vaara, kertoo OTKES:n johtaja Veli-Pekka Nurmi.

- Arvioimme myös muiden tapaukseen liittyvien viranomaisten toimintaa, eli evakuointia ja pelastustoimintaa ja valvontaviranomaisten toimintaa, Nurmi selittää.

Viranomaiset palaverissa Vihtavuoressa

OTKES vieraili tänään perjantaina Vihtavuoressa Forcitin tehtaalla yhdessä poliisin ja Tukesin kanssa. Vierailu oli Nurmen mukaan erittäin tärkeä. Päivä alkoi yhteispalaverilla poliisin ja Tukesin kanssa.

Kemikaalilainsäädännössä on järeitä keinoja käytössä.

johtaja Veli-Pekka Nurmi, OTKES

- Meillä kaikilla kolmella viranomaisella on tässä oma roolimme ja selvityksemme menossa. On tärkeää, että eri tahot tietävät toistensa tavoitteet, ettei tehdä päällekäistä työtä, Nurmi sanoo.

OTKES perehtyi paikan päällä tilanteeseen Forcitin edustajien kanssa.

- Palaset alkavat hahmottua, että mikä tällaiseen on johtanut. Joitakin asioita pitää varmistaa, ennen kuin uskallan tarkkaan sanoa, mitä tapahtui.

Laki mahdollistaa epäkohtiin puuttumisen

Veli-Pekka Nurmi pitää mielenkiintoisena sitä, että vaikka Tukes on useasti kehottanut Forcitia välittömiin toimiin varastoinnin kanssa, toiminta aloitettiin hitaasti.

- Ensisijainen toimintavastuu on tietysti toiminnanharjoittajalla itsellään, viimeistäänkin viranomaisen kehotuksen jälkeen. Kemikaalilainsäädännössä on kuitenkin järeitä keinoja käytössä, mikäli määrättyjä muutoksia ei aleta tehdä.

On selvää, että asiat eivät ole menneet niin kuin olisi pitänyt.

johtaja Veli-Pekka Nurmi, OTKES

Näitä keinoja ovat esimerkiksi uhkasakko ja teettämisuhka.

- Viranomaisella on mahdollisuus teettää toimenpide, jota toiminnanharjoittaja ei ole tehnyt asianmukaisesti, ja laskuttaa sitten toiminnan harjoittaa.

Käytännössä teettämisuhan käyttäminen on kuitenkin hyvin harvinaista.

- Se, olisiko esimerkiksi Tukesin pitänyt käyttää näitä keinoja Forcitin tapauksessa, liittyy meidän tutkintaamme, Nurmi toteaa.

Tutkinta vie aikaa

Nurmi ei ala arvioida, mikä Forcitin tai toisaalta valvovien viranomaisten toiminnassa on mennyt väärin.

- On kuitenkin selvää, että asiat eivät ole menneet niin kuin olisi pitänyt, koska vakava suuronnettomuuden vaara pääsi syntymään. Johtopäätösten aika on tuonnempana, kunhan tutkinta valmistuu.

- Olisi aika erikoista, jos lopputulos olisi se, että kaikki on kunnossa, Nurmi toteaa.

Nurmi arvioi, että tutkinta kestää todennäköisesti vuoden.

- Jos tutkinnassa ilmenee jotain sellaista, että akuutti vaara on ilmeinen, lähdemme heti tiedottamaan ja viranomaiset aloittavat toiminnan. Silloin ei odotella.

Nurmi ei halua vielä arvioida sitäkään, onko vaarallisten laitteiden valvonnassa yleisesti puutteita tai lainsäädännössä aukkoja.

- Etsimme vastauksia juuri noihin kysymyksiin.

- Lainsäädäntö on aika monipolvinen, ja siellä on paljon eri valvontaviranomaisia. Oma kysymyksensä on, onko tämä kemikaalivalvonta nykyisellään tarkoituksenmukaisesti järjestetty, Veli-Pekka Nurmi sanoo.