Suomalaisyritys pidentää Lontoon bussien elinikää virtsa-aineella

Oululaisen Proventia Oy:n teknologia puhdistaa dieselmoottoreiden pakokaasut virtsan ainesosalla, urealla. Se muuttaa raskaiden työkoneiden ja bussien nokipäästöt sekä typen oksidit hapeksi ja typeksi.

tekniikka
Katunäkymä lontoolaisen kaksikerroksisen bussin yläikkunasta.
Lontoon kaksikerroksiset bussit ovat yksi kaupungin tunnusomaisimpia näkyjäTal Cohen / EPA

Lontoon julkisesta liikenteestä vastaava Transport of London asennuttaa pakokaasun puhdistuslaitteet tuhanteen vanhaan Lontoon kaksikerroksiseen bussiin. Oululainen puhdistusratkaisuja ajoneuvoihin ja työkoneisiin toimittava Proventia Oy on saanut näistä hoidettavakseen 180. Kaupan arvo on noin kaksi miljoonaa euroa.

Lontoon kuuluisiin busseihin asennettavat järjestelmät muuttavat haitalliset pienhiukkaset ja typen oksidit typeksi ja hapeksi.

Oulun lentoaseman kupeessa sijaitsevan Proventian valttikortti maailman ympäristömarkkinoilla on vaativiin olosuhteisiin kehitetty virtsa-aineen eli urean sekoitin, Proventia Super Tornado DEF Mixing Unit.

- Olemme pystyneet viime viiden vuoden aikana kehittämään maailman ykkösluokan teknologiaa, jonka olemme vielä onnistuneet patentoimaan itsellemme. Osaaminen ja ylivoimainen teknologia, siinä on meidän valtti, Proventian toimitusjohtaja Jari Lotvonen sanoo.

Tiukentuvat päästörajat luovat bisnestä

Proventian kasvuluvut ovat olleet vuositasolla kymmeniä prosentteja ja yritys näyttäisi nyt olevan globaalin läpimurron kynnyksellä. Yhtiön toiminta jakautuu työkoneisiin tuotantovaiheessa asennettaviin puhdistusjärjestelmiin ja lähinnä busseihin jälkiasennuksena toimitettaviin laitteisiin.

Suoraan teollisuudelle toimitettavien järjestelmien veturi on etenkin Euroopassa ja Yhdysvalloissa jatkuvasti tiukentuva ympäristölainsäädäntö. Vanhojen bussien pakokaasujen puhdistus perustuu pääasiassa paikallisiin rajoituksiin.

Pakokaasun puhdistusmarkkinat ovat Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Aasian kehittyneissä suurkaupungeissa. Monessa kehittyvässä maassa, kuten Kiinassa ongelma on polttoaineen huono laatu, joka estää puhdistusjärjestelmän käytön.

- Kiinassa koneiden ja ajoneuvojen käyttämä polttoaine on Hongkongia lukuun ottamatta liian rikkipitoista olemassa oleville puhdistusmenetelmille, kertoo Proventian toimitusjohtaja Jari Lotvonen.

Lontoon ikoneille jatkoaikaa

Euroopan suurimmissa kaupungeissa yleistyvät LEZ-vyöhykkeet luovat markkinoita raskaiden dieselajoneuvojen pakokaasujen puhdistusteknologialle.

- Esimerkiksi Lontoon keskustassa on erityinen matalan päästötason vyöhyke, Low Emission Zone, missä ei käytännössä voi enää vanhalla konekannalla operoida ilman äänenvaimentimen paikalle asennettavia puhdistuslaitteita, kertoo Proventian toimitus.

Vanhoilla ajoneuvoilla pääsy tällaiselle vyöhykkeelle voi olla kokonaan kielletty tai siitä voidaan sakottaa raskaasti. Ongelma katoaa kun ajoneuvo varustetaan jälkiasennettavalla hiukkassuodattimella, jolloin se täyttää päästömääräykset.

Proventian järjestelmällä maineikkaille Lontoon busseille saadaan merkittävästi lisää toiminta-aikaa.