Hyppää sisältöön

Miljoonarahoitus Helsinki-Tallinna välin kehittämiseen

Helsingin ja Tallinnan välistä meriliikennettä kehitetään EU-tuella. Yli 11 miljoonan rahoitus hyödynnetään satamien ja meriväylien parantamiseen.

Kuva: Yle/Tuomas Keränen

Helsingin ja Tallinnan välinen laivaliikenne on kasvanut nopealla tahdilla ja maiden välisen merireitin kehittäminen nähdään tärkeäksi myös EU-tasolla. Euroopan unioni on myöntämässä maiden yhteisen merireitin kehittämiseen yhteensä 11,3 miljoonaa euroa.

- Tässä on katsottu koko ketjua Helsingin ja Tallinnan välillä. Molempien satamien lisäksi maa- ja meriliikenneväyliltä on löytynyt parannettavaa, sanoo Helsingin Sataman johtaja Kari Noroviita.

Käytännössä EU:n miljoonilla Länsisatama laajenee kuusi hehtaaria merelle päin. Täyttömaan molemmille laidoille rakennetaan kaksi uutta laituripaikkaa, joiden yhteyteen on tulevaisuudessa suunnitteilla myös kokonaan uusi terminaali.

Samalla laivojen saapumista satamaan pyritään helpottamaan.

- Meriväylien puolella laivojen kääntöpaikkaa parannetaan ja tehdään ohitusväylä tuosta Pihlajasaaren eteläpuolelta. Uusi väylä mahdollistaa kaksisuuntaisen liikenteen, mikä helpottaa merkittävästi lauttojen   aikataulutuksen laatimista. 

Uusi väylä mahdollistaa kaksisuuntaisen liikenteen.

Kari Noroviita

Tallinnassa Vanhan kaupunkisataman kapasiteettia lisätään parantamalla maaliikenneyhteyksiä A-, B- ja D-terminaaleihin.

Uudella tekniikalla laivat parkkiin

Satamien sujuvuuden kehittämisessä hyödynnetään myös uutta teknologiaa. Autoliikennettä Länsisataman alueella tullaan selkeyttämään muun muassa autojen automaattisilla tarkastuspisteillä sekä teknisillä opastinjärjestelmillä.

Lisäksi toisella uusista laitureista tullaan kokeilemaan laivojen automaattista kiinnitysjärjestelmää.

- Periaatteessa laiturissa on isoja tartuntaelimiä, jotka nappaavat alipaineella kiinni laivan kyljestä. Tämä nopeuttaa ja yksinkertaistaa laivan kiinnittymistä.

Vastaavanlaista järjestelmää ei ole vielä kokeiltu käytännössä näin pohjoisessa.

- Otamme järjestelmän näin aluksi käyttöön vain yhdelle laiturille, koska talviolosuhteet voivat olla järjestelmälle aika haastavia.

Vilkas liikenne vaatii uudistuksia

EU:n tuki tulee tarpeeseen, sillä meriliikenne Helsingin ja Tallinnan välillä on kasvanut tasaisesti viime vuosina.

- Kaiken kaikkiaan liikennemäärät ovat olleet reippaassa kasvussa ja tämänkin vuoden kesäkuussa näytti olevan prosentin verran kasvua. Samanlaisia lukuja odotetaan myös tulevaisuudessa.

Usean autolautan pyörittäminen satamassa vaatii tarkkaa suunnittelua.

- Meillä on noin 10-11 lähtöä päivässä. Tämän lisäksi kesäaikana käy myös risteilijöitä, jotka tuovat omat mausteensa liikenteen sujumiseen.

Euroopan unioni antanee avustukselle siunauksen tulevan syksyn aikana ja siihen liittyvät parannukset tulisi olla valmiita vuoteen 2015 mennessä.