Kytkyliittymät vanhentuvat käsiin

Kaksi vuotta sitten määräaikaisella sopimuksella hankittu mobiililiittymä on jo auttamattoman vanhanaikainen. Operaattori saattaa päivittää yhteytesi nopeampaan ja halvempaan, mikäli osaat sitä kysyä.

Kotimaa
Puhelin takataskussa.
Juha-Pekka Inkinen / Yle

Kahdeksi vuodeksi otettu internetyhteys liikuteltavaan mobiililaitteeseen vanhentuu usein käsiin jo määräaikana. Uudet palvelut, kuten suorat tv-lähetykset, jumittavat, sillä yhteys on liian hidas ja mahdollinen kytkylaite menettänyt tehonsa. Asiakas on sopimuksensa vankina.

- Pari vuotta sitten saatettiin myydä kytkykaupalla yhden megan liittymiä, nyt kaupataan 20 - 100 megan nopeuksia. Meganen liittymä ei tv-lähetysten seuraamiseen riitä, sanoo viestintäverkkoasiantuntija Klaus Nieminen Viestintävirastosta.

Viestintävirasto suosittaa tv-lähetysten ja videoiden katseluun vähintään 10 megan liittymää.

Tarkkoja tilastoja käytössä olevien liikuteltavien nettiyhteyksien nopeuksista ei Viestintävirastolla ole.

Suurin osa mobiililiittymistä määräaikaisia

Operaattorien mukaan määräaikaiset, eri nopeuksin varustetut, kampanjaliittymät ovat erittäin suosittuja. Saunalahden myymistä liittymistä suurin osa tehdään kahdeksi vuodeksi. DNA:n liittymistä noin puolet.

Kyllä tämä on alusta asti ollut meitä kauhistuttava ilmiö.

Anja Peltonen

Operaattoreilla ei ole lakisääteistä velvollisuutta päivittää liittymää nopeampaan määräajan sisällä. Sellaisen kuitenkin saattaa saada, mikäli sitä osaa kysyä. Operaattorit kertovat myös itse ottavansa yhteyttä asiakkaisiinsa määräajan lähetessä. Silti DNA:n asiakkaista tuhansilla on vanha liittymä.

- Heitä on kontaktoitu, ja tarjottu nopeampaa ja uudempaa nettitikkua tai mokkulaa, mutta syystä tai toisesta nämä asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä nykyiseensä ja haluavat jatkaa nykyisellä sopimuksella, sanoo kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen.

Kuluttajavirasto arvostelee operaattorien toimintaa

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan määräaikaisten mobiililiittymien sopimusajat ovat liian pitkiä suhteessa teknologiseen kehitykseen.

- Kun teknologinen kehitys on näin nopeata, siinä vaanii tietyt riskit. Muutenkin tuntuisi tietysti paremmalta, että kuluttajat pääsisivät valitsemaan aidosti aina sen yrityksen, jonka palvelut kokee parhaimmiksi, sanoo johtaja Anja Peltonen.

Jos katsoo paljon videoita ja televisiota, raja voi tulla vastaan jo päivässä

Jukka Manner

Kahden vuoden pakkoasiakkuus voi tuntua huijaukselta siksikin, että sama operaattori voi samaan aikaan tarjota nopeampaa yhteyttä halvempaan hintaan.

- Kyllä tämä on alusta asti ollut meitä kauhistuttava ilmiö. Totta kai yrityksen kannalta on selvää, että halutaan tehdä määräaikaisia sopimuksia, jotta asiakkuudet kestäisivät mahdollisimman pitkään. Samaan aikaan voi kuitenkin tulla edullisempia palveluja tarjolle, Anja Peltonen sanoo.

Pohjoismaiset kuluttaja-asiamiehet ovat vedonneet viestintä- ja markkinointilainsäädäntöä säätelevään EU:hun, jotta määräaikaiset sopimukset kitkettäisiin markkinoilta.

"Haastakaa operaattorit"

Viestintävirasto kehottaa kuluttajia haastamaan operaattorit nettiliittymää hankittaessa.

- Kannataa kysyä, mitä palveluita milläkin yhteydellä voi käyttää. Toimiiko liittymä tietyissä paikoissa, tietyillä nopeuksilla, sanoo viestintäverkkoasiantuntija Klaus Nieminen Viestintävirastosta.

- Aina voi myös ensin ottaa liittymän testiin, ja katsoa kuinka hyvin se vastaa omia tarpeita, ja vasta sitten solmia se sitova sopimus, Klaus Nimeinen sanoo.

Aalto yliopiston professori Jukka Manner painottaa varmistamaan, että oma käyttö mahtuu operaattoreiden tiedonsiirtorajojen sisälle. Sopimukset sisältävät näitä rajoituksia yhä enemmän.

- Jos katsoo paljon videoita ja televisiota, raja voi tulla vastaan jo päivässä, hän sanoo.