Lakimuutos mahdollistaa hintojen kätkemisen

Huomenna torstaina voimaan astuva EU-direktiivi höllentää Suomen kuluttajalainsäädäntöä. Laki ei enää velvoita näyttämään hintatietoja lehti- ja tv-mainoksissa. Lisäksi muun muassa yksityislääkärit voivat piilottaa hinnaston myös vastaanotollaan.

Kotimaa
Hintavertailua lääkäriasemien nettisivuilla.
Hintavertailua lääkäriasemien nettisivuilla 16. heinäkuuta.Roni Rekomaa / Lehtikuva

Yritykset saavat tästä eteenpäin vapaasti päättää näkyvätkö tuotteiden ja palveluiden hinnat tv- ja lehtimainoksissa. Samalla tietyt yritykset saavat entistä vapaammin valita miten hintatietojaan esittelevät. Esimerkiksi yksityisten terveydenhoito palveluiden sekä kuljetus- ja laajakaistapalveluiden tarjoajat saavat jatkossa päättää vapaasti siitä, onko hinnasto esillä liikkeessä tai nettikaupassa.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimiehen Jukka Kaakkolan mukaan muutos heikentää kuluttajan asemaa. Samalla hän kuitenkin uskoo, että yritykset jatkavat hintojen ilmoittamista vapaaehtoisesti.

- Käytännön tasolla voidaan kuitenkin olettaa, että hintoja jatkossakin ilmoitetaan, koska hinta on niin keskeinen tekijä kuluttajan päätöksenteossa, ettei kaupalla ei ole varaa jättää sitä pois, Kaakkola arvioi.

Kaakkola kuitenkin myöntää, että yksittäisten alojen kohdalla on vaikea arvioida uudistuksen aiheuttamaa muutosta. Voiko käydä niin, että esimerkiksi muotimainoksien alareunoissa pienellä ilmoitetut hintatiedot katoavat?

- Sattaa tietysti olla mahdollista, että imagomarkkinointi lisääntyy ja silloin hintatieto saattaa jäädä ilmoittamatta, Kaakkola pohtii.

Lisäksi hinnastojen piilottaminen saattaisi esimerkiksi yksityisillä lääkäriasemilla vaikeuttaa toimenpidemaksuista ja tuntihinnoittelusta koostuvan loppusumman arvioimista. Kaakkola kuitenkin huomauttaa, että vaikka hintamerkintäasetus muuttuu, muu lainsäädäntö huolehtii siitä, että kuluttajan on saatava tietää hinta ennen ostopäätöksen tekemistä.

EU-maiden kompromissi heikentää suomalaiskuluttajan asemaa

Suomen lainsäädäntöön vaikuttavan direktiivin tavoitteena on yhtenäistää eri EU-maiden vaihtelevia käytäntöjä. Suomessa kuluttajalainsäädäntö on erityisen tiukkaa. Tämä johtaa nurinkuriselta tuntuvaan tilanteeseen, jossa joissain EU-maissa kuluttajalakia tiukentava lakimuutos heikentää suomalaiskuluttajan asemaa.

- Tietyissä kohti väljentämistä tapahtuu, sitä on ihan turha ruveta muuksi väittämään. Tämä on tavallaan hinta siitä, että saadaan isommalle alueelle yhteiset pelisäännöt, työ- ja elinkeinoministeriön kaupallinen neuvos Tomi Lounema myöntää.

Suomalaiskuluttajan tilanne paraneekin vain siten, että nyt minimivaatimukset ovat samat koko EU-alueella, myös eri EU-maissa toimivissa verkkokaupoissa. Lounema kuitenkin toivoo Suomessa toimivien yrittäjien jatkavan nykyisiä käytäntöjä, vaikka lakisääteinen minimivaatimus muuttuukin. Hän myös uskoo, että hintojen piilottamisen taloudelliset hyödyt olisivat pienet.

- Toivon, että hinnat ilmoitetaan jatkossakin, koska ne saa ilmoittaa ihan entiseen tapaan. Tietysti kuluttajan kannalta on sitä parempi, mitä tarkemmin ja selkeämmin hinnat kerrotaan. Ja tietysti toivoisin, että yritykset näkisivät sen kilpailullisena etuna, Luonema pohtii.