1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Länsimetro

Helsingin satama täyttyy Länsimetron louhintajätteestä

Länsimetron rakentaminen nopeuttaa Helsingin satama-alueella tapahtuvia muutostöitä. Metrotunneleiden louhinta-ainesta on saatu satamaan täyttömaa-ainekseksi, jonka hankkiminen muuta kautta olisi ollut työlästä ja hidasta.

Länsimetro
Uusia taloja rakennetaan Helsingin Jätkäsaareen.
Yle

Louhinta-ainesta on viety satama-alueelle tähän mennessä muutamia miljoonia kuutioita. Louhetta on käytetty etupäässä Jätkäsaaren täyttöön, jonne on myös kerätty suurta louhekasaa alueen myöhempää täyttöä varten.

- Kasassa on varauduttu myös Hernesaaren ja Koivusaaren mahdollisiin täyttöihin, sanoo Helsingin sataman hankepäällikkö Hannu Kärki.

Täyttöaines on satamalle lähes ilmaista materiaalia. Satama on maksanut louheesta pientä kuljetustukea Espoolle, mutta jatkossa siitä ei makseta mitään.

- Länsimetron louheelle ei ole sijoituspaikkaa muualla ja toisaalta me tarvitsemme täyttömaata. Länsimetro olisi ollut vaikeuksissa, jos Helsinki ei olisi ottanut louheita vastaan, valaisee hankepäällikkö Hannu Kärki Helsingin Satamasta.

Kärki sanoo, että louhinta-aineksen päätyminen sataman käyttöön onkin ollut onnenpotku niin satamalle kuin Länsimetrolle.

- Lähistöllä ei nyt ole isoja kohteita, josta tällaisia määriä louhetta saataisiin. Muutoin täyttötyö kestäisi vuosikausia. Nyt se on saatu suhteellisen nopeasti tehtyä.

Kärjen mukaan louhintamateriaali on hyvää ainetta täyttömaaksi, mutta se voisi olla hänen mielestään vielä hieman karkeampaa.

- Tunnelilouhe on pientä kiveä. Mereen ajettu louhe saisi olla avolouhoskiveä, jossa kivikoko olisi huomattavasti suurempi.

Lue seuraavaksi