Tavara-aseman suojelu saa tukea

Säilyttämistä puoltavaan adressiin on löytynyt pari tuhatta allekirjoittajaa. Tampereen uuden Ratapihankadun sovittaminen yhteen tavara-aseman ja muiden vanhojen rautatieläisrakennusten kanssa on osoittautunut monimutkaiseksi ahtaalla kaistalla Tammelan kaupunginosan ja henkilöratapihan välissä.

pysäkit

Tampereen vanhan tavara-aseman säilyttämistä puoltavaan adressiin on kertynyt viikossa runsaat 2000 nimeä. Näistä reilu puolet on kirjattu adressin nettiversioon ja loput paperiseen.

Samaan kokonaisuuteen tavara-aseman kanssa kuuluu nippu historiallisia rautatieläisrakennuksia. Niitä ovat mm. rautatieläisten seuraintalo Morkku, tiilinen kerrostalo Lompalinna sekä Morkun asuintalo.

Alueen halki on suunniteltu Ratapihankadun jatketta. Vetoomus luovutetaan aikanaan Tampereen kaupunginvaltuustolle, joka päättää alueen käyttöä säätelevästä kaavasta.

Nimiä adressiin keräävät toukokuussa perustetun Pro tavara-asema -liikkeen kannattajat ja aktiivit esimerkiksi Tammelan Voimassa, Telakalla, Kuninkaankadun Gopalissa ja Arteljeessa.
.

Vuonna 1907 rakennetun tavara-aseman on suunnitellut Bruno Granholm. Kulttuurihistoriallisesti arvokas rakenus on olennainen osa sekä Tampereen että VR:n historiaa.

Asema on toiminut paitsi VR:n tavara-asemana myös Tampereen Oopperan henkilökunnan toimitilana. Sisällissodan aikana tavara-aseman alueella säilytettiin ja teloitettiin punavankeja.

Tavara-aseman säilyttämistä ovat lausunnoissaan puoltaneet sekä Pirkanmaan maakuntamuseo että elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus.

Alueesta voitaisiin tehdä Tallipihan, Tullikamarin tai Telakan kaltainen ikulttuurikeskus tai kauppahalli, toimistohotelli tai ravintola- ja näyttelytila.