1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Tämä mies on vastuussa 50-vuotiaan Puijon tornin pyörimisestä

Pohjoismaiden ensimmäisen pyörivällä ravintolalla varustetun näköalatornin rakentaminen oli tarkkaa puuhaa. - Kyllä tämä seuraavat 40 vuotta pyörii, lupaa nykyisin jo eläkepäiviä viettävä pyörivän koneiston suunittelija.

Kuva: Anja Hiltunen / Yle

Kuopion ylpeyden ja maamerkin, Puijon tornin, avaamisesta yleisölle tulee kuluneeksi lauantaina 50 vuotta.

Torni oli teknisesti edelläkävijä, sillä valu tehtiin uudella tavalla liukuvaluna ja ravintolaosan pyörivässä osassa oli myös uudenlaisia teknisiä ratkaisuja. Torni oli valmistuessaan Pohjoismaiden ensimmäinen pyörivällä ravintolalla varustettu näköalatorni.

23-vuotias kuopiolainen insinööriopiskelija Kyösti Helin suunnitteli tornin ravintolaosan pyörivän koneiston. Tornin tilaajan idea oli, että ravintola pyörähtää ympäri kerran tai kahdesti tunnissa.

- Kysyin pitääkö pyöriä tarkasti kuin kello? Ei tarvi, naurahdettiin, nykyisin eläkepäiviään yhä Kuopiossa viettävä Helin kertoo.

Helinillä ei ollut mallia ratkaisulleen. Saksassa oli joku pyörivä rakenne, mutta ei samanlainen kuin Puijolla, hän muistelee.

Kysyin pitääkö pyöriä tarkasti kuin kello? Ei tarvi, naurahdettiin.

Kyösti Helin

Pyörivästä näyttämöstä ei ollut malliksi

Insinööritoimisto oli suunnitellut pyörivälle koneistolle paikan samanlaiseksi kuin on teatterin pyörivässä näyttämössä. Näyttämö on kiinteä rakenne, mutta tornin lattia on kehä. Helin kertoo oivaltaneensa heti, että näyttämöidea ei toimi Puijon tornissa, koska jos yksikin henkilö astuu kehän reunalle, koneisto menee jumiin.

Helin suunnitteli koneiston poikkeuksellisesti kahden pyörärivin varaan.

-Tämä oli varmaankin yksi tekijä, että isäni yritys Helinin Konepaja sain työn tehdäkseen.

Ravintolaosa pyörii 40 kannatuspyörän varassa. Runkoon on kiinnitetty halkaisijaltaan noin 16-metrinen hammaskehä. Hammaspyörää on kutsuttu maailman suurimmaksi.

- Totta tai ei, mutta suurihan tämä on. Ei näin suuria maailmassa paljon ole, Helin myöntää.

Helin toimi itse vastuuhenkilönä koneiston asennuksessa, kun ravintolaosaa valettiin.

- Tällaista työtä ei voinut luovuttaa kenelle hyvänsä. Valvoin että pyörästöjen rakenteet, joihin pyörästöt vedetään kiinni, tulevat oikein.

Illalla paikallaan, aamulla virhettä

Työ oli vaativa, ja siksi pohjatyö tehtiin tarkasti, Helin kertoo.

Tornin ravintolaosan levitys valettiin jälkivaluna. Betoni kutistuu kuivuessaan, ja 40 pyörän pitää sattua oikeille kohdilleen. Pyörästön linjaamisessa meni asentajilta kaksi viikkoa.

Pidimme kiinni siitä, että pyörät asennetaan paikoilleen kymmenesosamillimetrin tarkkuudella.

Kyösti Helin

Kun illalla lähdettiin töistä kotiin, pyörät olivat paikallaan. Mutta aamulla oli taas vähän virhettä, Helin kertoo.

- Virhe ei ollut suuri, mutta pidimme kiinni siitä, että pyörät asennetaan paikoilleen kymmenesosamillimetrin tarkkuudella.

Kun ravintolan pöydässä istuu, tuntee ajoittain nykäisyjä liikkeessä. Voitelun puutetta, epäilee Helin.

- Rakenne on herkkä liikkumaan. Hammaskehään on tullut myös vaurioita. Mutta sen voi luvata, että tämä pyörii seuraavat 40 vuotta!

Tampere otti mallia

1970–71 rakennetussa Tampereen Näsinneulassa on myös pyörivä ravintola. Tamperelaiset kävivätkin ottamassa mallia Puijon tornista, mutta rakenne ei ole samanlainen kuin Puijolla.

- Meillä koneisto lähti pyörimään hyvin heti ensi kerrasta, mutta Tampereella oli ongelmia, Helin huomauttaa.

Puijon torni valmistui 1963. Torni on 75 metriä korkea, ja sen ravintola sijaitsee 224 metriä Kallaveden pinnan yläpuolella.