Suomeen tulee yhä enemmän ulkomaista luomua

Suomeen tuodaan yhä enemmän ulkomaisia luomuelintarvikkeita. Syynä on se, että luomun kysynnän kasvaessa kotimainen tuotanto ei riitä aina vastaamaan kuluttajien tarpeisiin. Kuluttajaa houkuttelee myös ulkomaisen luomun halpa hinta.

talous
Luomutuotteita
Ruokakaupoilla on kova paine pysyä uusien ruokatrendien mukana. Toimittajana Heidi-Maria Harju, kuvaus ja leikkaus Jarkko Heikkinen. (2:19)Jarkko Heikkinen / YLE

Luomubuumi Suomessa sen kuin vain vahvistuu. Luomuelintarvikkeita kulutetaan yhä enemmän ja kysynnän kasvun odotetaan jatkuvan.

Mutta yhä useammin kotimaista luomua ei aina kauppoihin asti riitä. Siksi luomuruokaa tuodaankin nyt suomeen ulkomailta ennätyspaljon.

- Meillä on tiettyjä tuotealueita, joilta puuttuu suomalaista raaka-ainetarjontaa. Erityisesti tietysti lihasta ja jonkin verran viljatuotteista kotimaista tarjontaa puuttuu.

Siksi valmistajat käyttävät jonkin verran ulkomaisia raaka-aineita, kertoo S-ryhmän valikoimajohtaja Ilkka Alarotu.

Ulkomaisen luomun osuuden arvioidaan Suomessa olevan nyt noin 30 prosenttia kaikista luomutuotteista. Asiaa ei kuitenkaan tilastoida mitenkään, joten tarkkoja osuuksia ei tiedä kukaan.

Ainoastaan luomuviljan tuontia on tilastoitu ja viime vuonna kasvu oli hurjaa. Leipätiedotuksen mukaan esimerkiksi luomuruista tuotiin vuoden 2012 lopulla Suomeen 5 miljoonaa kiloa, kun edellisvuonna tuonti oli nollassa. Samoin kauran tuonti kasvoi nollasta 4 miljoonaan kiloon. Osittain kasvuun vaikutti myös satokausi.

- Myynnin ja luomumarkkinan kasvu on lisännyt ulkomaisten tuotteiden määrää. Mutta samalla myös kotimaisten tuotteiden määrä on lisääntynyt, sanoo Pro Luomu ry:n toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila.

”Kalliimpi kotimainen”

Myös ulkomaisia luomuelintarvikkeita myyvien yritysten määrä on lisääntynyt nopeasti. Luomutuotteita valvovan Eviran tilastojen mukaan viime vuonna valvottavien luomuelintarviketoimijoiden määrä lisääntyi jopa 20 prosenttia.

Nyt näitä valvottavia yrityksiä on yli 600.

Suurin osa näistä luomuvalvonnan piiriin liittyneistä yrityksistä oli jo olemassa olevia yrityksiä, jotka ottivat valikoimiinsa ensimmäiset ulkomaiset luomutuotteet.

Esimerkiksi kotimaisessa ekokauppaketju Ruohonjuuressa ulkomaisen luomun osuus on nyt noin 70 prosenttia ruokatuotteiden valikoimasta.

Syinä ulkomaisen luomun isoon osuuteen ovat kotimaisen tarjonnan niukkuus ja kuluttajien halut.

-Usein on sellainen tilanne, että on vaatimattoman näköinen, kalliimpi kotimainen luomu ja kauniisti pakattu, edullisempi ulkomainen luomu rinnakkain.

Ja kyllä se vain on niin, että ulkomaalainen tuote menee yleensä paremmin kaupaksi, kuvailee ekokauppa Ruohonjuuren markkinointi- ja ostopäällikkö Johanna Koskinen.

Ulkomailta tuodaan entistä enemmän luomuvihanneksia, hedelmiä ja juustoja.

Myydyimmät luomutuotteet eli maito ja kananmunat tulevat yhä kuitenkin lähes aina Suomesta.