"Laissa on aukko" - poliisi kiristäisi taksinkuljettajien työaikasäädöksiä

Nykyisin valvonta perustuu pitkälti kuljettajien ajopäiväkirjoihin. Mahdollisista ajoaikasääntöjen rikkomisista ei ole olemassa koottua tietoa.

Kotimaa
Taksi
Yle

Liikkuva poliisi haluaisi kiristää taksinkuljettajien työaikasäädöksiä. Turvallisuuden ja valvonnan takia takseja tulisi koskea samanlaiset säädökset kuin raskasta liikennettä, sanoo ylikonstaapeli Erkki Vikman.

- On sinällään hassua, että meillä on ammattiautoilijoiden ryhmä, joka kuljettaa ihmisiä, ja heitä eivät koske samat säännökset kuin kuorma-autojen ja linja-autojen kuljettajia.

Liikkuvan poliisin raskaan liikenteen tiedottajana työskentelevän Erkki Vikmanin mukaan taksien valvonta olisi helpompaa ja selkeämpää, jos säädökset olisivat samat. Jos laki muuttuisi, voitaisiin takseihin esimerkiksi asentaa valvontalaitteina toimivia ajopiirtureita.

Valvonta perustuu kuljettajien ajopäiväkirjaan

Palkatun taksinkuljettajan eli taksirengin työaika saa olla enintään yksitoista tuntia vuorokaudessa. Työaikaa voidaan venyttää 13 tuntiin, kunhan kahden vuorokauden aikana tunteja ei kerry enempää kuin 22. Taksinkuljettajien työajasta usein puolet kuitenkin kuluu asiakkaita tolpalla odottaessa.

Vastaavasti raskaan liikenteen kuljettajien vuorokautinen ajoaika saa olla enintään yhdeksän tuntia, mutta sitä voidaan kahdesti viikossa pidentää kymmeneen tuntiin. Raskaan liikenteen kuljettajien on pidettävä neljän ja puolen tunnin ajon jälkeen 45 minuutin tauko.

Nykyisellään taksinkuljettajien työajan valvonta perustuu pitkälti kuljettajien pitämiin ajopäiväkirjoihin. Viranomaisilla ei ole käsitystä siitä, kuinka paljon taksinkuljettajat ajavat pidempiä vuoroja kuin laki sallii

- Minulla ei tarkkaa käsitystä siitä, koska heidän ajo- ja lepoaikojaan ei ole säännelty niin tarkasti kuin kuorma-autojen ja linja-autojen kuljettajien. Taksinkuljettajien rajoitukset tulevat työaikalain puolelta. Raskaan liikenteen puolella aja- ja lepoaikasäädökset tulevat tieliikenteen sosiaalilainsäädännön perusteella, kertaa ylikonstaapeli Erkki Vikman.

"Välinpitämättömyyttä esiintyy"

Ajopäiväkirjoissa on omat ongelmansa. Tarkastaja Timo Tuovila Etelä-Suomen aluehallintovirastosta arvioi, että tietoja ei aina jakseta kirjata ja ajoaikoja saatetaan myös kaunistella.

- Tietenkin välinpitämättömyys on huolestuttavaa, kun nämä säädökset on kuitenkin tehty noudatettaviksi. Säädöksillä on oma tarkoitusperänsä eli kuljettajan ja matkustajan turvallisuus.

Helsinkiläinen taksinkuljettaja Joni Pynnönen sanoo havainneensa, että ajoaikojen viranomaisvalvonta on olematonta.

- Onhan niitä kuultu, että vedetään kaksi vuoroa, melkein 24 tuntia putkeen. Ei siinä ole mitään järkeä enää. Sitten tullaan väsyneeksi, tehdään virheitä ja kolaroidaan.

Väsymys lisää riskejä liikenteessä, mutta taksinkuljettajien ajoaikoihin kohdistuvia viranomaisten valvontaiskuja järjestetään harvoin. Viime keväänä Helsinki-Vantaan lentokentällä tehdyssä tarkastuksessa joka neljännen kuljettajan ajopäiväkirjassa oli jotain huomautettavaa. Havaitut rikkeet olivat kuitenkin pääasiassa lieviä.

Yrittäjäkuljettajien ajoaikoja ei rajoiteta

Asia erikseen ovat yrittäjäkuljettajat, joiden ajoaikoja työaikalaki ei rajoita. Taksi-isännät voivat periaatteessa ajaa kuinka pitkiä vuoroja tahansa.

- Se on asia, joka pitäisi saada lainsäädännön piiriin, että yrittäjäkuljettajia koskisivat samat säädökset. Eivät he ole mitään yli-ihmisiä, yhtä lailla he väsyvät kuin palkatut kuljettajatkin, ylikostaapeli Erkki Vikman huomauttaa.

Onko tässä kohtaa laissa selvä aukko?

- Kyllä siinä on.

- Siellä ajetaan pitkiäkin rupeamia. Kuorma- ja linja-autopuolella yrittäjäkuljettajia koskevat samat ajo- ja lepoaikasäännökset kuin palkallisiakin kuljettajia.

Taksiliitto: Rikkomukset harvinaisia

Suomen Taksiliiton näkemyksen mukaan työaikarajoja ei rikota yleisesti. Laiminlyöntejä ajopäiväkirjojen täyttämisessä sen sijaan sattuu.

- Kun on noin 15 000 - 20 000 palkallista kuljettajaa käytettävissä, niin kyllähän sinne joukkoon tietysti sattuu myöskin yksittäistapauksia, mutta ei se ole alallamme mikään ongelma, sanoo Taksiliiton varapuheenjohtaja Kai Andersson.

Andersson otaksuu, että liikkeellä on paljon vääriä käsityksiä taksinkuljettajien ajovuorojen pituuksista.

- Käytännössä se on niin, että jos kuljettaja lähtee aamulla kuudelta töihin ja lopettaa kuudelta illalla, niin ei hän suinkaan ole ollut kahtatoista tuntia töissä. Hän on esimerkiksi voinut käydä kotonaan tai pitänyt vähän pidemmän tauon. Ei sitä varsinaista työaikaa tule niin paljon.