Liveroolipeli heijastaa yhteiskunnan tapahtumia

Roolipelialan tapahtuma Ropeconissa ensimmäistä kertaa pelattava suomalais-palestiinalainen yhteistyöpeli Piiritystila tuo Palestiinan rankan arjen suomalaiseen ympäristöön.

kulttuuri
Piiritystila-liveroolipeli tuo palestiinalaisten arjen Helsinkiin.
Piiritystila-liveroolipeli tuo palestiinalaisten arjen Helsinkiin. Joel Sammallahti

Pohjoismaiselle liveroolipelaamiselle, eli larppaamiselle, ominaista on kunnianhimoinen tarina, jossa usein aiheena on jokin yhteiskunnallinen kysymys. Roolipelialan tapahtuma Ropeconissa ensimmäistä kertaa pelattava suomalais-palestiinalainen yhteistyöpeli Piiritystila tuo Palestiinan rankan arjen suomalaiseen ympäristöön.

Palestiinalaisen liveroolipelin tuominen Suomeen ei onnistu suoraan, vaan tarinaa pitää paikallistaa. Palestiinalais-suomalaisessa Piiritystila-larpissa pelin tapahtumat sijoittuvat yliopistoon, jossa on meneillään seminaari. Pelin kehystarinaan on tuotu elementtejä miehitetystä Palestiinasta.

- Palestiinalaiset pelintekijät eivät halunneet suoraan tuoda larppia sellaisenaan Suomeen, vaan he kehittelivät tarinan, joka toimii Suomen oloissa, eikä aikaa kuluisi esimerkiksi arabinimien kanssa kompasteluun, kertoo pelin tuottaja Juhana Pettersson.

Larppaamista vapaaehtoisvoimin

Suomessa liveroolipelit toteutetaan useimmiten vapaaehtoisvoimin. Pelien budjetit ovat varsin pieniä, viidensadan ja tuhannen euron luokkaa. Piiritystila on perinteistä suomalaislarppia huomattavasti kalliimpi.

- Tämän projektin suhteen olemme olleet onnekkaita, sillä peli on saanut tukea Suomen kulttuurirahastolta ja Taiteen edistämiskeskukselta. Suurimpana kustannuksena on palestiinalaisten lentomatkat Suomeen, Pettersson sanoo.

Yhdysvalloissa liveroolipelaaminen on osittain yritysmuotoista. Tapahtumia järjestetään säännöllisesti, joihin maksetaan osallistumismaksu. Juhana Pettersson arvelee, että kyseessä ei kuitenkaan ole nykymuodossaan erityisen tuottava liiketoiminta.

- Myös Tanskassa on olemassa lapsille suunnattua kaupallista liveroolipelaamista, joka on osoittautunut pienimuotoiseksi menestykseksi, joten liiketoiminta saattaa hiipiä larpaamiseen vaivihkaa, Pettersson arvelee.

Vetoapua joukkorahoituksesta

Ropecon-tapahtumassa julkaistaan joukkorahoituksella toteutettu lautaroolipeli, joka onnistui haalimaan tarvittavat rahat kokoon nopeasti. Piiritystila-larpin tuottaja Juhana Pettersson ihmettelee miten joukkorahoitus ei ole yleistynyt liveroolipeleissä.

- Joukkorahoitus on erittäin luonnollinen formaatti roolipeleille. Olen hämmästellyt miten sitä ei ole aikaisemmin käytetty, koska näitä tapahtumia muutenkin pyöritetään vapaaehtoisvoimin. Ruotsissa järjestettiin vasta Celestra-niminen larppi, joka oli joukkorahoitettu. Sen budjetti oli poikkeuksellisen suuri, noin 100 000 euroa. Peli olikin niin poikkeuksellinen, että Disney oli lähettänyt paikalle kaksi tutkimusosaston jäsentä pohtimaan miten liveroolipelaamista voisi hyödyntää Disney World-huvipuistoissa, Pettersson kertoo.

Piiritystila - Halat hisar-liveroolipelin miniversio pelataan tämän vuoden Ropeconissa. Varsinainen peli mittelöidään ensi marraskuussa.