Moni roplaa bensapistoolin lukkoa - turhaan

Amerikkalaiselokuvissa auton tankkaaminen sujuu helposti, kun polttoainepistoolin liipaisimen saa lukittua. Suomessa se ei useinkaan onnistu, sillä monilla huoltoasemilla on päätetty poistaa lukitus käytöstä.

liikenne
Autoa tankataan huoltoasemalla
Yle

Sormet hakeutuvat autoa tankatessa hakaseen, jolla pitäisi pystyä lukitsemaan polttoainepistooli syöttämään menovettä ilman puristusotetta. Kun tankki olisi täynnä, lukitus vapautuisi automaattisesti.

Tämä onnistui takavuosina useilla huoltoasemilla, mutta nykyään tavallinen henkilöauton kuljettaja ei pääse irrottamaan otetta pistoolista tankatessaan. Syynä lukituksen toimimattomuuteen ei ole autoilijan toistaitoisuus, kertoo oululaisen Neste Hiirosen yrittäjä Pentti Saukko.

- Vaikka valmius lukitukseen on, sitä ei mielellään käytetä. Vastuu tästä on kauppiaalla.

Lukitus voisi livahtaa päälle vahingossa

Huoltoasemien ympäristömääräykset ovat tiukkoja ja bensaa ei saa päätyä paikkoihin, jonne se ei kuulu. Saukko toeteaa, että lukitus voisi mennä päälle myös vahingossa ja tämä saattaisi aiheuttaa ongelmia tankkaustilanteessa.

Jos lukitus menisi epähuomiossa päälle, hän voisi ottaa pistoolin pois tankista ja suihkuttaa bensaa pitkin pihoja.

Pentti Saukko

Saukko nostaa esimerkiksi asiakkaan, joka haluaisi tankata kympillä menovettä.

- Jos lukitus menisi epähuomiossa päälle, hän ottaisi pistoolin pois tankista ja suihkuttaisi bensaa pitkin pihoja.

Tällaisen tilanteen jälkeen bensiinikauppiaalla on velvollisuus ilmoittaa vahingosta eteenpäin, Saukko muistuttaa.

- Ylitäytöistä ja vahingoista pitää aina ilmoittaa esimerkiksi palokunnalle ja omalle yhtiöllekin. Tämän vuoksi lukitusta ei pidetä käytössä ainakaan meillä.

Lukituksesta on kuitenkin jäljellä se pieni hakanen, jonka vastakappale on monella huoltoasemalla poistettu. Syynä lukituskappaleen puolittaiseen säilyttämiseen lienee se, että samanlaisia pistooleja on käytössä ympäri maailman.

- Niitähän pistooleja ei tehdä vain suomalaisia varten ja muissa maissa valmiudet pitää olla, Saukko pohtii.

Raskaalla kalustolla saa irrottaa otteensa kahvasta

Entisaikaan lukitus oli yleisesti käytössä ja raskaan kaluston kuljettajat saavat D-asemilla lukituksen edelleen päälle.

Tästäkin on Pentti Saukon mukaan keskusteltu.

- Sielläkin sen pitäisi olla pois käytöstä, mutta D-pisteen asiakkaat reklamoivat siitä niin kovasti, että lukituksen täytyy olla päällä. Edellytämme kuitenkin, että asiakas valvoo tankkausta.