Yhteysliikenne uusiin käsiin - saaristolaiset huolissaan

Liikennettä Kotkasta Kuutsaloon, Kaunissaareen ja Haapasaareen alkaa hoitaa elokuun alusta vuodenvaihteeseen asti Nordic Coast Line. Yhteysalusliikenteestä riippuvaisia saarelaisia vaihdos huolettaa.

liikenne
näkymä kotkan sapokkaan, jonka rannassa yhteysalus
Tähän saakka yhteysalusliikenne Kotkansaaristoon on hoidettu Sapokan satamasta.Maija Tuunila / Yle

Saaristoliikenteen liikennöitsijä vaihtuu ensi torstaina. Liikennettä Kotkasta Kuutsaloon, Kaunissaareen ja Haapasaareen alkaa hoitaa elokuun alusta vuodenvaihteeseen asti Nordic Coast Line.

Yhteysalusliikenteestä riippuvaisia saarelaisia vaihdos huolettaa. Uuden liikennöitsijän myötä myös lähtösatama Kotkassa siirtyy Sapokasta Kuusiseen.

Kotkan saaristotoimikunnan puheenjohtaja Raimo Kurjen mukaan Kuusisessa on vähän parkkitilaa autoille, ja myös Kuusiseen lautan lähtöpaikalle johtava pengertie on ongelmallinen.

- Pengertie on varsin heikkokuntoinen ja tietysti sitten talvella ja syysmyrskyissä se on hyvin vaikeasti liikennöitävä, sillä vesi lentää tien ylitse, Kurki kertoo.

Saaristolaisissa närää herättää myös se, että liikennöitsijä ja lähtösatama Kotkassa vaihtuu nopealla aikataululla, jopa hätiköidysti.

- Satamakysymys tuli esiin vasta aivan loppumetreillä. Alus ei voi siis lähteä Sapokasta ollenkaan, koska siellä ei ole sille tilaa. Mutta jos tässä nyt olisi voitu jatkaa loppuvuosi entisellä aluksella, niin silloin olisi jäänyt aikaa näiden satamafasiliteettien järjestämiseen, pohtii Kotkan saaristotoimikunnan puheenjohtaja Raimo Kurki.

Varsinais-Suomen ELY-keskuksen saaristoliikenteen hankinnan asiantuntijan Tapani Jaakkolan mukaan yhteysalusliikenteen aiemmista kilpailutuksista tehdyt valitukset markkinaoikeuteen ovat hankaloittaneet liikenteen järkevää suunnittelua.

Nyt käynnistyvä viiden kuukauden liikennöintipätkä oli kustannuksiltaan niin iso, että se oli pakko kilpailuttaa. Jaakkolan mukaan torstaina liikennöinnin aloittavan Nordic Coast Linen tarjous oli 140 000 euroa halvempi kuin seuraavaksi halvin tarjous.

Vuodenvaihteesta eteenpäin liikennettä alkaa hoitaa valtion omistama Suomen Lauttaliikenne Oy kymmenen vuoden mittaisella sopimuksella.