Game of Thrones ja Arkhamin kauhut ovat hittejä pelilaudalla

Nuorille aikuisille suunnatut lautapelit ovat entistä vaativampia ja aikaa vieviä. Pelisuunnittelijat saavat ideansa niin sadan vuoden takaisista kauhutarinoista kuin viime vuosien menestyskirjoista ja -tv-sarjoista.

kulttuuri
Lautapelinappuloita lähikuvassa.
Yle

Fantasiakirjoista tv-sarjaksi käännetty _Game of Thrones _on ollut menestys myös muissa muodoissa. Westerosin valtakunnan valtataistelu on niittänyt mainetta esimerkiksi pelilaudalla.

Pelin suunnitteluun osallistunut lautapeliguru Kevin Wilson on ilahtunut lautapelien viime vuosien renessanssista.

- Suosio on kasvanut viimeiset kuusi vuotta. Ihmiset etsivät entistä halvempia tapoja viihtyä ja lautapelit ovat myös hyvä tapa viettää aikaa kavereiden kanssa kasvokkain, pelisuunnittelija sanoo.

Kortteja, noppia ja namiskoita

Lautapelien uusi tuleminen alkoi 1990-luvun puolivälissä. Saksalaisten suunnittelijoiden tekemät Catan- ja Carcassone-pelit alkoivat hitaasti menestyä myös niin Yhdysvalloissa kuin Suomessakin. Vuosien varrella niiden suosio on vain kasvanut.

Myös amerikkalaiset ovat 2000-luvulla lähteneet mukaan uudestaan virinneille pelimarkkinoille.

Lautapelien harrastajat jakavatkin uudet pelit kahteen kastiin. Saksalaisen koulukunnan pelit ovat yksinkertaisia ja painottavat strategista ajattelua. Amerikkalaisissa peleissä sen sijaan painottuvat tarina ja kaikenlaisen krääsän määrä.

- Kortit, nappulat ja muu kosketeltava ovat jäänne 80-luvulta. Sen ajan lautapeleissä oli isoja muovileluja. Amerikkalaisina meitä ei haittaa ladata pelejämme leluilla, korteilla ja erilaisilla nopilla, Kevin Wilson sanoo.

Niin kutsuttu ameritrash kiinnostaa myös suomalaisia. Alan ykkösnimiin kuuluvan Wilsonin peleistä suosituimmilla on Suomessa useita tuhansia pelaajia.

Tunnelmaa ja tarinoita

Monelle suomalaiselle Afrikan tähti ja Monopoly ovat yhä ne ainoat oikeat lautapelit. Peliharrastajien mielestä uudet pelit ovat kuitenkin kehityksessään valovuosien päässä klassikoista.

- Ne eroavat siten, että niissä on oikeasti peli. Monopoly ja Afrikan tähti ovat tuuria ja käytännössä vain sitä. Niistä puuttuu se pelielementti, missä oikeasti taidolla ja järjenkäytöllä olisi jokin merkitys, sanoo peliharrastaja Timo Multamäki.

Kokoillan pelit tarjoavat pelaajilleen kokemuksia niin kuin mikä tahansa hyvä tarina. Usein ne myös perustuvat tuttuihin tarinoihin. Kevin Wilsonille tarina, kuten George R.R. Martinin Valtaistuinpeli, tarjoaa vihjeen siitä minkälainen tunnelma pelissä pitää olla.

- _A Game of Thrones _-pelissä on kyse politiikasta, selkäänpuukotuksesta ja armeijoiden liikkeistä kartalla. _Arkham Horroriin _puolestaan halusin siirtää tunteen alati kasvavasta kauhusta ja maailmanlopun uhkasta, pelisuunnittelija Wilson sanoo.

Tunnelma onkin myös suunnittelijan näkökulmasta yksi tärkeimmistä asioista lautapeleissä.

- Pelissä täytyy mennä välillä hyvin ja välillä huonosti. Siinä on oltava tarpeeksi draamaa. Juuri kynsien pureskelua aiheuttavat hetket saavat pelaajat palaamaan pelilaudan äärelle, Wilson luonnehtii.

Kahdeksan tuntia kauhua

H.P. Lovecraftin klassisiin kauhutarinoihin perustuva _Arkham Horror _on ollut Kevin Wilsonin suurin menestys. Sen suosiota eivät haittaa edes pelin monimutkaiset säännöt ja siihen uppoava aika.

- Menestys oli täysi yllätys, sillä peli on kuitenkin vaikea. Uskon sen johtuvan siitä, että _Arkham Horroria _pelataan yhdessä peliä vastaan. Peliin mahtuu myös tunnelman lisäksi paljon seikkailuja ja tarinoita, Wilson kertoo.

Lautapelejä pari vuosikymmentä pelannut Timo Multamäki sanoo pisimpien pelien kestävän tuntikaupalla.

- Muissa peleissä on tullut pelattua yli kaksitoista tuntia. _Arkham Horrorissa _kahdeksan tuntia taitaa olla pisin aika, pelaaja sanoo.

Ystävyys on taikaa

Kevin Wilsonin uralle mahtuu menestyneitä lautapelejä H.P. Lovecraftin kauhutarinoista ja George R.R. Martinin fantasiakirjoista aina Civilization- _ja _Doom-tietokonepelien pelilautaversioihin. Eläkepäivät eivät kuitenkaan vielä kiinnosta.

- Tämä on kutsumukseni. Nautin tästä todella paljon, pelisuunnittelija sanoo.

Tällä hetkellä Wilson valmistelee _Generation Hex _-peliä, jossa pelaajat ovat velhokoulun loppukokeisiin osallistuvia oppilaita. Yle X:n haastattelussa pelisuunnittelija väläytti myös haluavansa tehdä pelin uudesta _My Little Pony _-tv-sarjasta, josta on tullut niin pikkutyttöjen kuin teinipoikienkin suosikki.

- Siinä on yllättävää syvyyttä ollakseen lasten tv-sarja. Tarinan hahmot on suunniteltu hyvin ja sen miljöö on aika kiinnostava. Toinen peli, jonka haluaisin tehdä olisi kung fu -elokuvien maailmana sijoittuva lautapeli.