Kotkan uusi yhteysalus tulee Norjan vuonoilta

Yhteysalusliikenteestä riippuvaisia saarelaisia huolestuttaa riittävätkö uuden aluksen kyvyt syysmyrkyissä ja talvisissa keleissä. Myös lähtösataman siirtyminen Kotkassa Kuusiseen kaivertaa.

liikenne
Yhteysalus.
Juha Korhonen / Yle

Kotkan saaristoliikenteen liikennöitsijä vaihtuu torstaina. Liikennettä Kotkasta Kuutsaloon, Kaunissaareen ja Haapasaareen alkaa hoitaa elokuun alusta vuodenvaihteeseen asti Nordic Coast Line.

Nordic Coast Line Suomen toimitusjohtajan Oskar Berndtssonin mukaan m/s Nordic Eider oli alunperin norjalainen vuonoalus. Kotkaan alus saapui Paraisilta, jossa se oli tuuraamassa linjan vakioalusta sen huollon ajan.

Paraisten liikenteessä palvelutasovaatimukset ovat erilaiset kuin Kotkassa, joten alusta piti vielä varustella Kotkan yhteysalusvaatimukset täyttäväksi. Berndtsson kertoo, että ennen torstain ensimmäistä matkaa se saa vielä nosturin sekä kylmäkontin, joka on mitoitettu Haapasaaren kaupan tarpeita varten. Berndtssonin mukaan aluksen räätälöinti on ollut haastavaa, koska sopimus yhteysalusliikenteestä tehtiin vasta juuri ennen juhannusta.

Saarelaiset epäilevät riittääkö aluksessa potkua

Saarelaiset ovat esittäneet arveluja siitä riittääkö aluksen moottoriteho merellä ja varsinkin jäissä. Berndtsson uskoo, että tehot riittävät kovemmallakin tuulella.

- Se on Trafin hyväksymä talvimerenkulkuun, Berndtsson toteaa.

- Sehän on selvää, että merenkulussa voi tulla myöhästymisiä alukselle kuin alukselle, jos myrskyää, Berndtsson jatkaa.

Haasteita aikatauluissa saattaa tulla jo heti alkuun, sillä elokuussa liikennöitäviä vuoroja on yhdelle alukselle joinakin päivinä liiankin kanssa.

Yhtiön toimitusjohtaja myöntää, että perjantaisin elokuussa aikauluissa ei välttämättä pysytä. Palvelusopimuksessa määritellyt vuorot harvenevat syyskuussa. Berndtsson kertoo, että vielä elokuun aikana järjestetään tapaaminen saarelaisten kanssa, jossa mm. hiotaan loppuvuoden aikatauluja.

Kuusiseen tarvittaisiin parempi tie

Uuden aluksen myötä yhteysaluksen lähtösatama Kotkassa siirtyy Sapokasta Kuusiseen. Moni arvelee, etteivät parkkipaikat Kuusisessa riitä matkustajien autoille. Tuolloin edessä on useamman sadan metrin kävelymatka Sapokan parkkipaikalta Kuusiseen.

Haapasaariseuran puheenjohtajan Sirpa Ollikaisen mukaan pengertie Kuusiseen on heikossakunnossa.

Syysmyrskyllä kivetkin lentelevät siellä.

Sirpa Ollikainen

- Syysmyrskyllä kivetkin lentelevät siellä, Ollikainen naurahtaa.

Kotkan kaupungilla on suunnitelmat tien leventämiseksi ja korottamiseksi, vain rahat puuttuvat. Kaupunki on myös suunnitellut, että pengertien alkupäässä olevaa veneiden talvisäilytyspaikkaa voitaisiin käyttää parkkipaikkana kesäisin.

Vuodenvaihteessa liikennöinti siirtyy kymmenen vuoden sopimuksella valtion omistamalle Suomen Lauttaliikenne Oy:lle. Sen liikennöimä alus lähtee myös Kuusisesta.