1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Klapikauppa on murroksessa - isot jyräävät

Alalle on syntynyt isoja yrityksiä, jotka valtaavat markkinoita pieniltä. Kauppiaiden mukaan polkumyynti nakertaa alan kannattavuutta. Klapikuivaamon rakentanut tuore kokkolalaisyritys suunnittelee laajentamista Oulun ja Helsingin markkinoille.

Kuva: Kia-Frega Tyynismaa / Yle

Soittokierros suomalaisille polttopuukauppiaille kertoo karua kieltään alan murroksesta. Tänä kesänä kauppa on lähtenyt poikkeuksellisen verkkaisesti käyntiin. Monien mielestä alalla on nykyisin jo liikaa yrittäjiä. Lisäksi suuret toimijat näyttävät löytävän asiakkaita, kun taas aiemmin pärjänneet, yhden miehen yritykset ovat vaikeuksissa.

Pitkään yrittäneiden mielestä klapeja myydään polkuhintaan ja alan kannattavuus on huono. Useiden arvioiden mukaan polttopuukuutiosta pitäisi saada 70 euroa kuutiolta. Tämä hinta maksetaan nykyisin ainoastaan pääkaupunkiseudulla, muualla maassa kuutiohinta pyörii 50 euron paikkeilla ja allekin.

Uuden yrittäjän päätä ei palele

Keväällä perustetulla Klapitiimillä on kunnianhimoiset tavoitteet, se aikoo olla Kokkolan seudun suurin klapikauppias parissa vuodessa ja tulevaisuudessa se aikoo mahtua Suomen 20. suurimman myyjän joukkoon. Puolen miljoonan euron liikevaihto sillä on tavoitteena kolmen, neljän vuoden kuluessa.

– Se edellyttää noin 300-400 kuution myymistä kuukaudessa. Asiakkaat ovat tottuneet ostamaan klapit tietyltä myyjältä, meidän on vallattava nämä markkinat. On hyvä olla tavoitteita, koska tänne on rakennettu tämmöiset tilat, näitä ei ihan muutaman klapin kaupalla makseta, viittaa markkinointivastaava Teemu Niemelä yhtiön suureen tuotantolaitokseen.

Yhtiöllä on klapikuivaamo, jossa 50 kosteusprosentin klapit kuivataan neljässä päivässä 18-22 prosenttiin. Näin yhtiö ei tarvitse suurta varastoa ja klapeja voidaan tehdä menekin mukaan.

Markkinat suurissa asutuskeskuksissa

Klapitiimi toimittaa jo nyt polttopuuta 150 kilometrin säteelle Kokkolasta. Suunnitelmissa on myös ison välivaraston rakentaminen 500 kilometrin päähän pääkaupunkiseudulle kun Kokkolan markkinat on saatu pyörimään kunnolla. Yhtiö on tuonut markkinoille myös uuden palveluidean.,

– Ajattelimme, että klapeja osaavat tehdä kaikki, tarvittiin jotain lisäarvo. Niin kehitimme klapilaatikon, näitä on kolmea eri kokoa. Ideana on, että toimitamme asiakkaan pihalle puita täynnä olevan laatikon. Kun se tyhjenee, käymme vaihtamassa sen täysinäiseen laatikkoon.

Teemu Niemelän toiveissa on Kokkolan seudulle kahdessa vuodessa sata laatikkoasiakasta. Laatikoiden markkinointi alkaa elokuussa myös Oulussa. Kokkolan ja Oulun kokemusten perusteella klapilaatikoiden markkinointia suunnitellaan myös Helsinkiin.